En midlertidig følgesvend


   [HOME]

  Intro

  1. Bornholm-Køge

  2. Med tog til Schweiz

  3. Basel-Solothurn

  4. Solothurn-Bern

  5. Bern-Brienz

  6. Brienz-Gersau

  7. Gersau-Hospental

  8. Hospental-Carrera

  9. Carrera-Feldkirch 

  10. Feldkirch-Konstanz 

  11. Konstanz-Zürich 

  12. Zürich-Luzern

  13. Luzern

  14. Luzern-Oberarth

  15. Oberath-Flüelen

  16. Flüelen-Hospental

  17. Hospental-Acqua  Calda

  18. Acqua Calda-Bellinzona

  19. Bellinzona-Iselle

  20. Iselle-Visp

  21. Visp-Sion

  22.Sion-Montreux

  23.Montreux-Grandson

  24..Grandson-Biel

  25. Biel-Delémont

  26. Delémont-Basel

  27. Hjemme igen

 

[BACK] [NEXT]

 

Tirsdag 05.05.15

 


 
Alt mit elektroniske grej  


 

Kører i frihjul det meste af vejen til Andermatt. Fra byen starter Oberalp Pass straks. Stiger 610 m på 10 km står der. Det er jo kun godt 6% i snit. Men man kører altså ikke op ad 6% med bagage uden at puste. Så jeg tager det i små bidder. Vil helst ikke svede for meget, så bliver man hurtigt kold, når man står stille. Måleren har besluttet sig for at holde fri - igen.

 

 


 
Andermatt - med hårnålesvingene op mod Oberalp   Udtal lige det navn...!

 

 

Mast inde i et hjørne efter den første tunnel holder en dansk bil med en lille campingvogn. Jeg råber: "Halløj, der, er der nogen?" Men der kommer ikke noget svar.

Det er en dejlig jævn stigning, men 6% uden at svede? Glem det. Jeg tager cykeljakken af og lader blusen stå åben.

Ingen trafik. En bil i ny og næ. Min ven fra toget i går, overhalede mig lige udenfor byen. Har kun to tasker bagpå, men er sikkert i bedre form også. Schweizer tror jeg. Var kun til goddag. En anden bare på en MTB hilste ikke engang. Nå, ham om det.

Det er skyet, men der ses et magisk øjeblik en solstribe på sneen på bjerget lige fremme. Der er medvind på de sydgående sløjfer og mod vind på de nordgående. Jeg nærmer mig sneen!!

Så er sneen der. Har glemt alt om højdemåleren. 1840 m, så er jeg snart oppe, det skal være 2045 m. Slyngningerne er slut og nu går det mere lige op og jeg kan gå et gear op. Der skal komme en sø. I en sø er vandet vandret. Det glæder jeg mig til!!

 


 
Der er kun én vej - og det er fremad   Lige kommet ud af "fryseren"


 

2025 m. Der har længe været vand i luften, det er skyerne jeg er kommet op i. At køre ind i overdækningen på toppen, er som at køre ind i en fryser. Åbningerne på højre side er skoddet til så godt det har været muligt, men sneen har ikke kunnet holdes ude og ligger stadig omkring togets skinner og holder temperaturen nede.

Jeg var ikke helt oppe før. Nu står der 2046 m og min måler siger 2045. Ret godt gået. MIn ven fra toget står og taler i telefon og han lyder ikke switzerdytsch. Da han er færdig har jeg fået iført mig samtlige mine lag, og jeg spørger, om han er tysker? Ja, fra Frankfurt. Han er kommet direkte til Andermatt i går med toget, men skulle skifte i Göschenen.

 


 
På vej ned...   Vi holder en pause

 

 

Vi begynder nedkørslen, han er noget mere forsigtig end jeg. Det går i hårnålesving nedad i svimlende fart. I den første lille flække løber der noget vand ud af en hane, som der ofte gør i bjergområder, hvor der er masser af vand. Jeg er inde og spørge om det er drikkevand, jeg er nemlig kommet af sted uden. Han kommer til rystende af kulde.

I Disentis tager vi foreløbig afsked. Han vil følge cykelvejen, der her går på den anden side af dalen. Det er storslåede scenerier, der åbenbares, nu jeg er kommet ned i grønnere omgivelser. Rhinen er for længst blevet til en rigtig flod nede i bunden an dalen. En hård eftermiddag og formiddag bliver her belønnet. Nedad går det km efter km. Betagende landskaber.

Efter passet kom jeg ind i kanton GR = Graubünden. Skiltene er nu fortrinsvis på italiensk. Der var lige før endnu en snedækket alpetinde til højre for mig - nu er den allerede væk. Det går hurtigt på denne hovedvej.

Lidt før Flims går det lidt galt. Jeg kan se at hovedvejen stiger ret voldsomt fremefter, så jeg tænker, jeg hellere må søge over på den anden bred, hvor cykelvejen vist stadig går. I første omgang kører jeg lidt tilbage til den første vej, som går langs floden. Desværre ender den ikke i en bro, men i et mørtelværk. Altså tilbage igen. Jeg spørger mig for, skal åbenbart tilbage til Ilanz, hvor der er en bro.

 


 
I mere grønne omgivelser   Min første lejrplads

 

 

Finder cykelvejen og kommer forbi et Migros supermarked. Der har jeg endnu ikke været inde. Skal under alle omstændigheder havde noget aftensmad og må også hellere have morgenmad. Jeg troede der var et jugendherberg i Chur (udtales med h nede i halsen). Men da jeg ser efter i listen, står der ikke noget. Men Hospental står heller ikke i listen. Måske jeg skal satse på camping, vejret er blevet varmt. Men en øl skal jeg da have. Jeg traver supermarkedet rundt men finder ikke nogen. Ender med at spørge en ansat. Nej, de fører ikke alkoholiske drikke. Nå, så ved man det. Coop og Aldi og Lidl har da i det mindste.

Vejen begynder at stige som én jeg spurgte sagde. Men det er mere end jeg synes er sjovt. På den anden side er det utvivlsomt mindre end på den anden side. Det er fordi her er nogle formationer, som end ikke millioner af års flodgennemstrømning har kunnet få bugt med. Jeg ved der skal komme en campingplads og da skiltet dukker op, kører jeg op til den. Dagens sidste stigning.

Det koster 15,20 CHFR og med en øl, bliver det 18,20 CHFR. 3 CHFR for en øl jeg kunne have fået til 0,80 i COOP. Men der var ikke nogen. Skidt, det skal blive et herligt måltid.

 


 
Udsigt fra pladsen   I gang med aftensmaden

 

 

Sidder lige nu i det fri ved et lille bord og skriver. Klokken er 18 og jeg sidder i t-shirt, men det er så småt ved at blive køligt.

Toget jeg kørte op med i går var en tandhjulsbane af en slags. Jeg lagde bare ikke mærke til, at der var noget mellem skinnerne i går. Det var dén også vejen mere eller mindre fulgtes med op over Oberalp. Op igennem dalene er det alm. tog, men på de stejle stykker, skal man skifte til disse specialtog.

 

78,00 km



 

[BACK] [NEXT]