Den berømteste turistattraktion i Kina


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 24
Fredag 25.04.08
Xi`an Kl.18.00
 
Jeg er egentlig ikke specielt tidligt oppe. Sover til 6.30! Får vasket alt det resterende sorte vasketøj. Er henne i sidegaden og finder et sted de sælger en slags burgere. De er med noget kød og æg. Vil jeg have dette krydderi? Hun lader mig dufte. Spidskommen! Det er lidt underligt at spise sådan noget om morgenen, men to af sådan nogle kan vel holde til frokost? Køber en af de store pandekager at have med til frokost. Så i bad og skylle tøjet færdigt og få afleveret hvidvasken til personalet. 10RMB så er den færdig i eftermiddag. Pakker rygsækken. To flasker vand.
Ud for at få en taxa til stationen, hvor bussen kører fra. Får standset en. Til jernbanestationen. Det kan ikke lade sig gøre. Hvad er nu det? Kan man ikke bare tage en taxi? Nej, åbenbart ikke. Det har de ikke fortalt. Kun at det koster 12-15 RMB. Jeg går lidt og bliver prajet af en scooterfører, der holder ved siden af nogle taxi`er. Hvor jeg skal hen? Til stationen. Det er i orden, 15 kuai. FEMTEN! Du må ha` spist søm, så tager jeg en taxi, jeg vil give 10. Efter nogen tid overgiver han sig. Det er sikkert også for meget, men det skal blive en interessant tur - forhåbentlig.
Og så sætter jeg mig ellers op bag på denne lille elscooter, der kan køre 20-25 km/t. Højst 20 med denne vægt. Og så snor han sig ellers gennem trafikken. 3/4 rundt i rundkørslen kunne jeg også godt have gjort ham efter, men da han presser sig tværs over vejen ind imellem de modkørende biler og kører mod færdslen ned ad en ensrettet gade, må jeg lade ham, at han kan sit kram. Stærkt går det ikke, men langt hurtigere end en taxi kunne have gjort det. Han udnytter lige turen til at ryge en smøg.
Efter hans tak at dømme har jeg betalt dobbelt pris, men hvad?
Jeg går gennem byporten og over til stationen. Udtrykket: der var en million mennesker, som vi ofte slynger om os med, er nok rammende her. Der bor 6.3 mio i Xi`an og en væsentlig del af dem, er åbenbart på vej ud eller hjem netop i dag - det er lettere kaos. Der er lige ankommet et tog. Jeg kan ingen busser se, hvor var det nu de holdt? Nej, det har jeg ikke tegnet ind på kortet - bare glemt. Jeg traver lidt i den mest sandsynlige retning og sandelig om jeg ikke pludselig aner en række busser hen over menneskemængden. Den første er 306, som jeg skal bruge, just ready for boarding. Jeg bliver en af de første, der stiger ombord.
Den kører ad express-vejen, så det tager mindre end en time.
Besøget hos The terracotta Warriors er en blandet fornøjelse. Jeg havde ikke nået at forberede mig, så jeg havde ingen forventninger. Så da jeg træder ind i Pit no.1, der befinder sig i en større sportshal, hvor hele gulvet på 200x60m udgøres af udgravningerne tager det vejret fra mig. Det er betagende. Men da det første overvældende indtryk har sat sig, er der egentlig ikke så meget mere at komme efter. Pit no.2 og 3 er mindre oig udstillingen af genstande og figurer skuffende. Når en forsamling på måske 1000 mennesker bevæger sig rundt her i et vist tidsrum (det er de samme ansigter jeg ser igen og igen) så bliver trængslen større og større jo mindre bygningerne bliver og det gør de.
Og jeg var her endda tidligt.


Terracotta krigerne Trommetårnet

 

Efter at siddet i skyggen (det er blevet sommer efter vores forhold) og spist min mad, damper jeg af. Udgangen bringer desværre én gennem en turistlabyrint af forretninger, boder og "løse" sælgere. Hello. Only 1$, sir. You want buy? Postcard? Hello?
En gang må jeg skrue bissen på. Wo bu yao - jeg vil ikke. Og da det ikke virker, stopper jeg op: BU YAO! Nogle kinesere griner, og hun fjerner sig. Bussen holder der og kører efter 5 min. Perfekt.
Er igen oppe i cykelforretningen og får ordnet bagbremsen, jeg ikke kan få til at makke ret. Var bange for at den ene side skulle have ny fjeder. Hvad skal I have for det? Det var ingenting, det koster ikke noget. Det er som man kunne finde det i DK for 50 år siden. Hurra!

[FORRIGE]  [NÆSTE]