Uvidende om hvad der venter


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 40
Søndag 11.05.08
Miansi
 
Natten forløber "planmæssigt". Kl.2 vågner jeg, men synes ikke det er så slemt, at jeg vil tage nogen piller. De ligger ellers klar.
Men hovedet er tungt, da jeg stabler mig på benene og går over for at få morgenmad. Det er et 2 stjernet hotel så morgenmad er inkluderet.
Allerede på vej ud af byen kravler jeg en del opad. Belønningen kommer, da floden og dens omgivelser åbenbares dér langt nede, men det er alt for diset til billeder.
Lidt efter kommer forklaringen på al denne klatren. En kæmpedæmning går hen over kløften og vejen skal op i en sidekløft og ind gennem en tunnel. Kun 5-600 m lang men stærk trafik igennem. En ny tunnel vælger jeg at gå igennem. Man kan ikke se lys i den anden ende, der er ikke lys i og der er et fortov på 1 m. Pandelampen på. Den har været guld værd. Et sted mangler fliserne på et 3 m stykke og der er hul ned. Jeg må vente på et ophold i trafikken, så jeg kan balancere cyklen forbi på kanten.
 


Speciel bro over Min floden Et mindre uheld standser ikke en kinesisk bus

 

I følge kortet skal vejen bare følge floden, det fortæller ikke det jeg ser på den modsatte side: en vej, der zig-zag`er op ad bjergsiden for til sidst at forsvinde i en tunnel. Hårdt arbejde, men jeg når op og igennem. Der er ikke lys, men den er ikke så lang. Højden der startede på 710 m er allerede 1080 m.
Resten af dagen kan beskrives som en uendelig række klatringer, der bringer mig højt op over floden efterfulgt af nedrulninger til flodniveau. Det bliver bare ved og ved.
På et tidspunkt er der en ny vej på den anden side af floden. Det er fra Yingxiu, hvor der også er forvirring omkring skikltningen, men jeg følger bare det, der MÅ være vejen. Den anden ser ud til at være betalingsvej og den forsvinder ustandselig i tunneler.
Der er også forvirring om afstanden til Wenchuan, der er dagens mål. I følge kortet skulle der "kun" være 95, men som dagen skrider frem, er det klart, at der er over 100. Så langt kan jeg ikke køre i dette terræn.
 


ALT kan genbruges Rasteplads for mulddyr

 

Én ting holder stik: min vej skal krydse floden, og det gør den - endelig. Så ved jeg, hvor jeg er. Der er omkring 12-15 km til en by, der hedder Miansi.
På vejen falder kæden forbi den mindste klinge. Da jeg har trukket cyklen hen til et passende sted smutter den og ruller baglæns, hvorefter kæden sidder fast igen. Men jeg er ved at få taget på den. 10 min, den anden kinesiske vådserviet og jeg er køreklar. Må have købt nogle flere af disse servietter.
Ender på et af disse spisesteder ved vejen, hvor de tit også har værelser. Jeg er som sædvanlig en sensation. De unge kan lidt engelsk, det gør det altid lidt lettere. Eget værelse med bad og toilet (kinesisk) og CCTV9 for 80. Det er OK. Kommer til at drikke den øl til maden, som mit hovede ikke har brug for, men det går nok. Jeg er træt.
Sidst på eftermiddagen efter dis, dis og atter dis, skinner solen på mig hen over bjerget i et helt minut! Jeg er på vej op i højderne. Her til aften siger meteret 1225 m.
Da jeg har set på kortet, ser det alligevel ikke så håbløst ud, som jeg følte det. Måske kan jeg stadig nå til Songpan i løbet af 2 dage, det kommer an på...

[FORRIGE]  [NÆSTE]