I yderste øjeblik


[HOME]

1. Chengdu 12.04.10

2. Chengdu 13.04.10

3. Chengdu 14.04.10

4. Chengdu - Maoxian 15.04.10

5. Maoxian 16.04.10

6. Maoxian 17.04.10

7. Maoxian-Chengdu 18.04.10

8. Chengdu 19.04.10

9. Chengdu 20.04.10

10.Chengdu 21.04.10

11.Chengdu - Kunming 22.04.10

12.Kunming 23.04.10

13.Kunming 24.04.10

14.Kunming (Shilin) 25.04.10

15.Kunming 26.04.10

16.Kunming - Dali 27.04.10

17. Dali 28.04.10

18. Dali-Lijiang 29.04.10

19. Lijiang 30.04.10

20. Lijiang-Tiger Leaping Gorge 01.05.10

21. Tiger Leaping Gorge - Lijiang 02.05.10

22. Lijiang-Kunming 03.05.10

23. Kunming 04.05.10

24. Kunming (West Lake Mountain) 05.05.10

25. Kunming 06.05.10

26. Chengdu 07.05.10

27. Chengdu (Airport) 08.05.10

28. Chengdu (Dujiangyan) 09.05.10

29. Chengdu (Cykelværktøj) 10.05.10

30. Chengdu - Jiuzhaigou 11.05.10

31. Jiuzhaigou 12.05.10

32. Jiuzhaigou-Songpan 13.05.10

33. Songpan-Maoxian 14.05.10

34. Maoxian 15.05.10

35. Maoxian 16.05.10

36. Maoxian (Rådhuset) 17.05.10

37. Maoxian - Chengdu 18.05.10

38. Chengdu 19.05.10

39. Chengdu-Guangyuan 20.05.10

40. Guanggyuan-Xi'an 21.05.10

41. Xi'an 22.05.10

42. Xi'aN (Moskeen) 23.05.10

43. Xi'an 24.05.10

44. Xi'an - Chongqing 25.05.10

45. Chongqing 26.05.10

46. Chongqing 27.05.10

47. Chongqing-Chengdu 28.05.10

48. Chengdu-Shifang 29.05.10

49. Shifang-Anchang 30.05.10

50. Anchang-Deyang 31.05.10

51. Deyang-Chengdu 01.06.10

52. Chengdu 02.06.10

53. Chengdu - CPH 03.06.10

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 7

 

Søndag 18.04.10
Jeg vågner og ser vantro på uret. Ti minutter i syv. Det skulle vise 5.30. Nu bliver jeg nødt til at blive, til vejen åbner igen. Det går op for mig, at det er NU bussen kører. Jeg overvejer, hvor mange penge jeg har tilbage, alt imens jeg i største hast giver mig til at pakke. Straks efter ringer telefonen. Det er Che Li. Bussen kører nu! Hvorfor er du der ikke? Jeg undskylder det bedste jeg kan, siger at nu skal jeg også have en cykel med, som om det gør det bedre. Jeg skynder mig, siger jeg, er der om 5 min. Det ved jeg ikke holder, men jeg har fået en livline - de er ikke kørt endnu.
Da Xia Wei kom med cyklen i går spurgte han, hvad jeg ville gøre med den, og jeg svarede, at jeg ville foretrække at lade den blive, til jeg kommer tilbage senere, men det var han ikke glad for, kunne jeg fornemme. Men hvordan skulle den kunne være i bussen? Men det mente han kunne lade sig gøre, hvis jeg tilbød at betale f.eks. 100 for den.
Kommer ned ad trapperne iført al bagagen og cyklen. Der er ikke tid til, at få mit depositum retur. Så nu har jeg ofret i alt 170 på dette lorteværelse!
Kan cyklen mon køre? Det kan den, bremserne virker stort set ikke, og sadlen er sat ned til småbørnshøjde. Det må se sindssygt ud, da jeg med rygsæk hjuler op ad vejen. En gal "laowei" på vej hvorhen?
Lungerne hænger hurtigt ud af halsen på mig, men jeg nærmer mig. Jeg skulle være blevet på det første hotel, det var lige ved busstationen. Nu skal jeg desværre op ad bakke. Ved busstationen er der en kæmpe trappe op til ventesalen og billetkontoret. Derfra så jeg i går busserne holde på den anden side. De må altså køre ned bagom bygningerne til venstre for, så jeg kører hen og finder vejen op bagom. Jeg kan ikke mere, da jeg når op til holdepladsen. Der holder en bus, der ser ud til at være ved at køre. Chaufføren er der, han er ikke i tvivl om, at det er mig, han skal have med. Han åbner bagagerummene og viser, at der ikke er plads til nogen cykel. Jeg antyder at hjulene kan tages af. Han går om på den anden side og viser, at der heller ikke er plads. Så hiver jeg 100 sedlen frem, som Xia Wei har foreslået. Det ser ikke ud til at have nogen effekt. Vi går om på den anden side igen. Jeg foreslår med fagter, at den kan komme med ind i midtergangen og vifter med mine 100 igen. Vi går igen om på den anden side, og han begynder at omplacere bagagen, så min rygsæk kan være der. Og sådan går det til, at jeg trods alle odds alligevel kommer med bussen til Chengdu. Jeg antyder at styret bør fastgøres til sædernes håndtag, men det er ikke nødvendigt. Det må de finde sig i, som sidder der. Jeg får sædet i første parket ved siden af chaufføren. Kl 7.20 kører vi.
Jeg finder hurtigt ud af, at der er en sikkerhedssele og får den spændt. Udsigten er fin. Faktisk lidt for fin. For disse kinesiske chauffører kører som død og helvede sammenlignet med danske forhold.
Da vi passerer broen syd for byen, ser jeg, at de fleste af søjlerne til en ny bro allerede er på plads. Og nu hvor det er lyst ser jeg, at træerne på skrænten, hvor jeg løb ned på marken, ganske rigtigt ikke er der mere. Marken er totalt oversvømmet, der må være en dæmning, der stemmer vandet op. Det er ikke til at kende.
Chaufføren er dygtig og bussen er meget mere behagelig at køre med end minibusserne. Han kaster fra tid til anden bussen fra side til side for at undgå de værste kratere. Og må så ind i mellem bremse hårdt op for at køre nærmest sidelæns over pukler på vejen. Så tidligt er der endnu ikke så megen modkørende trafik, så vi kommer et godt stykke, før vi for alvor sidder fast. Og kun i 10 min. Mange gange er der kortere afbrydelser, hvor store maskiner midlertidigt spærrer, eller arbejdere er i gang med at trække lange betonpiller fra en vogn op ad bjergsiden. Kun en enkelt gang er fjedrene i bund. Han kan sit job. Men med en skrækindjagende fart går det set fra min plads - det er værre end rutschebanen.
Overalt myldrer arbejdere med skovle og primitive redskaber, mens de undertiden afløses af store moderne maskiner.
Da vi holder tissepause må cyklen ud, men de andre gange, hvor trafikken går I stå, må folk kante sig forbi, hvis de skal ud og ryge.
Det er halsbrækkende, var det ikke fordi, jeg kan få taget nogle rimelige billeder gennem forruden, ville jeg gerne have været det foruden.
Omsider når vi til betalingsvejen, og så går det ellers med 100 km/t derudaf. Denne chauffør kører mest i midterbanen, der hvor der er 3, og det er der det meste af vejen fra Dujiangyan.
Kl. 12 ruller vi ind på Cha Dien busstationen. Han har fået sine hundrede, men hvor jeg mente, jeg ville give 100 for cyklen ALENE, har han åbenbart regnet med 100 i alt. Det burde efter de alm. takster også være dobbelt pris, men om de større busser også har øgede priser, ved jeg ikke.
Herfra kender jeg vejen - og den er lang. Jeg hviler en enkelt gang og spiser lidt morgenmad, jeg har med, men derfra tager jeg den i ét stræk med rygsæk og det hele. Stadig med sadlen nede. Jeg prøver et par gange om jeg kan låne en unbraco nøgle, men værktøj har scootertaxi chauffører åbenbart ikke.
Omkring 12.30 er jeg HJEMME. Hjemme hvor man taler engelsk i et rimeligt omfang.
 


 
Der er mange forhindringer....   ...på vejen mod Wenchuan

 

Jeg sætter cyklen ind. Ledig computer! Jeg får sendt brevene fra Maoxian. Næsten hver gang jeg sidder der, er der problemer af en eller anden slags, men i mål kommer jeg.
Det næste er at få købt en lås, for den oprindelige - der var låst - er væk. Det er heldigvis lige ved siden af, så Elaine, der er den næstmest kompetente, går lige med. De har kun en ødelagt én af den slags wirelås, jeg vil have, men kan skaffe en i løbet af kort tid, den skal koste 25? Det accepterer jeg. Sådan en koster vel normalt 50 der hjemme for ikke at sige mere. Mine blinklygter er også væk, kun den bageste holder sidder der endnu.
Så får jeg gemt mine 100 billeder fra Maoxian-udflugten. Imens kommer låsen, og jeg får spist lidt.
Så står den på cykelrengøring. Det tager mindst en time, men så har jeg også fået justeret bremserne og fjernet tapen, der var sat over den store klinge og computerholderen, der var gået i smadder, er væk. Og  sadlen er sat op! Og  lygteholderen fjernet. Så nu ligner den min cykel igen, men jeg får ikke tid til at køre nogen steder i dag, for nu skal der skrives, så jeg kan være up to date.
Natten sprang jeg over. Efter at jeg havde været ved at falde i søvn flere gange, kom jeg i den tilstand, hvor jeg ikke regnede med at komme til at sove overhovedet. Aircon'en, der var kommet i gang, skramlede og larmede som en syg klapperslange. Fra tid til anden blev den tavs, kun for at begynde en ny sekvens. På et tidspunkt efter halv fire faldt jeg i søvn. En tung søvn? Overhørte jeg virkelig alarmen? I så fald er det aldrig sket før. Eller virkede den ikke? Hvilket desværre ER sket før, dog uden så NÆSTEN fatale konsekvenser. Jeg skal nok bruge telefonens alarm i stedet. Det er godt med alternativer.
Dette må vel siges at være første etape, og jeg er tilfreds med resultatet.
 

[FORRIGE]  [NÆSTE]