På afveje - igen


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 31
Fredag 02.05.08
Jianmen Pass
 
I dag har jeg fået mange nye venner.
Dagen gik ellers ikke helt som planlagt, men det er ofte charmen ved det.
Det var en varm og fugtig nat, men jeg sov da fra 24 til 4 og senere igen til over 7.
Vejen ud af byen er værre end nogensinde. Det tager mig to en halv time at køre de 25 km til Baolun, så krydser vejen floden og bliver OK. Det er stadig lige fugtigt og bliver varmere og varmere, men der er dejligt her langs floden, der har god fart på.
Jeg kommer til et sted hvor vejen deler sig og der er to betjente en motorcykel, en parasol og en stor dunk vand. Mod Chengdu? Nej nu er jeg helt galt på den. Så skal jeg tilbage til Baolun. Pokkers, hvordan kunne det gå galt? Jeg har heller ikke set G108`s mærker længe, men det behøver ikke at betyde noget – men her gør det.
Betjentene taler ellers den lokale dialekt, men kan nogle engelske ord så vi kommer fint ud af det. Jeg må da lige sidde i skyggen lidt og have noget af deres vand? Ja hvorfor ikke, nu det alligevel er gået galt.
 


To venlige betjente ....og to venner mere

 

Vi laver også en lille fotosession, som netop er slut, da et yngre par kommer forbi på cykel på vej mod Baolun. Hun taler engelsk viser det sig, og han gør også. Jeg kan da følges med dem? Ja tak engelsktalende selskab er jeg ikke forvænt med, så i stedet for at blive et surt ekstra stykke, bliver det en hyggelig tur, der hurtigt (10 km) er overstået. Og om de ikke må byde på te, der hvor de bor, som er et fint lüguan. De er kærester og hun bor i Chengdu og han et sted på et kraftværk højere oppe af floden, og nu, hvor der er 3 dages fri i forbindelse med 1.maj er hun så heroppe.
Der går hurtigt 1 time hvor vi får endevendt det vi ikke nåede på turen: danske sociale forhold, politik og regering, kulturrevolution og mine efterhånden klassiske spørgsmål desangående og meget mere.
Jeg skal ringe til hende, når jeg er kommet til Chengdu, så kan vi mødes igen og vi udveksler email-adresser. Et par billeder bliver der også tid til og SÅ skal jeg ellers se at komme derudaf.
Jeg har allereder revideret planen om at nå til Liugou, men kommer ikke langt før et knald fra baghjulet fortæller at også dette gamle dæk er færdigt. Det finder jeg efter en nøjere undersøgelse ud af. Heldigvis sker det i en landsby, så jeg efter lapning og dækskift kan få vasket hænder.
Det er altid interessant at se mig tage hjulet af og lappe, kan jeg fortælle.
Ny revision af planen. Klokken er efterhånden 17.30, så hvad kan jeg nå?
Jeg mødte nogle flere kinesiske cyklister og snakkede med den ene af dem og Jianmen Pass som er nævnt på kortet som en seværdighed, må blive målet. Men hvor højt jeg skal op og hvor stejlt der er ved jeg ikke, kun at der er 15 km tilbage 18.15. Hvis jeg skal køre med 7 km/t tager det jo 2 tim!
Det er en vidunderlig slugt jeg kører op gennem. Stejle stigninger afløses af små nedkørsler indtil jeg kommer op på et plateau, som vejen slynger sig skovklædt igennem. Fremme ses lodrette flerfarvede klippevægge 500 m op med skovklædte skråninger under. Et hus og en sendemast troner på toppen.
Så kommer den afgørende stigning. Den stejleste jeg endnu har oplevet her. Trækker mig op i mindste gear med 5 km/t.
Oppe i passet er der et tempel og serveringssteder og vejen har været fin hele vejen op, et nyt kinesisk turistmål. Der følger et fladt stykke og et sted bliver jeg vinket ind. Jeg har afvist andre på vej op, men nu? Overnatning? Klokken er 19. Det er et spisested, men lidt tilbage er der lüguan.
De vil have 100 for et dobbeltværelse, der er det hele, men det ser jammerligt ud. Beslutter mig for at ville give 80 - og får det.
Hurtigt bad, vandet kan ikke?, når ikke?, at blive varmt.
Inden jeg nåede så langt blev jeg tiltalt på tysk, af en kineser, der har arbejdet 7 år i Køln. Bor i Chengdu nu. Jeg snakker tysk! Ligeså godt som han, synes jeg, men jeg skal lige ind i rytmen. Godt at kunne sprog.
Tilbage på restauranten, hvor jeg havde lovet at være kl.20, får jeg det for en gangs skyld som jeg vil have det. Kylling kan de ikke klare, men stegt ris med grøntssager og oksekød er fint. Der er to piger fra secondary school, der kan lidt engelsk. De er meget generte og en af dem kommer med en skolebog for at spørge: Do you mind waiting another 30 min`s?
Jeg må se i bogen for at forstå det. Det er nogle søde mennesker allesammen. Faren minder om Thomas Bo Larsen. Der er vist aldrig standset en udlænding før. Det er ligesom jeg fylder hele rummet med min tilstedeværelse, alt andet bliver mindre interessant.
Maden kommer lige efter, så det var vist mest en engelsk øvelse.
Værten kommer med en guitar, vil jeg spille? Da den første ikke rigtig kan stemmes, kommer han med en til, hvor det kun er D-strengen der har mistet skruen. Jeg stemmer efter den og spiller og synger Donovans Donna Donna med plim plim plim før omkvædet og det hele. Allerede halvvejs i første vers bryder klapsalverne ud. Jeg er dagens mand i skysovs. Dette vil de sent glemme. Der kommer straks gratis tofu smagsprøver og agurke-og aubergine retter på bordet.
Jeg skal spise morgenmad der kl. 8.30.
Pigerne har fået min e-mail adresse og skal skrive til mig, når de er tilbage på skolen.
 
80.69 km
13.96 km/t
5:46:40 tim
34.6 km/t

[FORRIGE]  [NÆSTE]