Overraskende landskaber


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 8
Onsdag 09.04.08
Kl.8.50 Laiyuan
 
Aftenens voldsomme regnvejr er ovre. Krydset herude blev nærmest til en flod. Det var med nød og næppe at jeg vadede over den rivende strøm uden at få en sok. Taxi-turen var nemlig ikke lang, så jeg valgte at gå tilbage, regnen var stilnet noget af.
Den tomme plads her nedenfor er i dag et myldrende liv. Eller rettere nu. For sådan ser det formentlig ud hver morgen. Det er mest frugt og grønt og gadekøkkener der er i aktivitet. Jeg får købt noget at spise og har besluttet at jeg trods andre overvejelser (nu hvor jeg har fundet G108 som jeg kan følge de næste 1000 km) at forsøge at finde op til The hanging Monastry, i retning mod Datong. Planen er at dreje fra hovedvejen til Lingqiu og der købe en kinesisk kortbog over Shanxi provinsen som jeg skal køre længe i. Jeg har fået pigen i receptionen til at skrive Lingqiu med kinesiske tegn, så jeg kan genkende skiltet.
På markedet vækker jeg opsigt. Det er ikke hver dag man ser en Laowei (udlænding) her. Alle kinesere kan et ord på engelsk: Hallou. Jeg vil ikke sige, jeg svarer hver gang.
 
Kl.14.45 Lingqui
Det går ud af byen i et adstadigt tempo. Der er en farlig trafik. Efter 8 km dør den dog noget ud. Jeg kommer i tanker om vasketøjet. Jeg har gjort det til en vane at skylle det snavsede tøj op med lidt håndsæbe hver gang der er lejlighed til det. Det kommer frem og hænge. Det hvide holder jeg dog lidt tilbage, det støver utroligt, når de store lastbiler passerer. En enkelt farlig situation opstår: Ude i siden af vejen er der en vældig bule på vejen og så meget grus, at jeg skrider ned til den ene side og er ved at styrte i grøften, der er af cement. Jeg får dog rettet op og er derefter ved at ryge ud på kørebanen. Heldigt det gik. Det må ikke ske igen. Forsigtighed!
Solen er kommet frem. Den kan stadig kun ses gennem disen, men er meget tydeligere end tidligere. Det er en dejlig forårsdag, lidt køligt endnu, så jeg forsøger at køre i t-shirt. Jeg ligner efterhånden en omkringkørende sigeunerlejr, med vasketøj, cykelbluse og affaldspose rundt omkring foruden al oppakningen. Hyrden passerer vejen med sine får. Der er kulpladser overalt. Det ser ikke ud til at det bliver brudt heromkring, men det fortæller noget om forbruget. Lugten af kulrøg er dog ikke så slem, som jeg havde ventet.
Jeg har fået pigen i receptionen til at skrive tegnene for Lingqui for mig. Så jeg ved præcis hvornår jeg skal dreje. Da vejen, hvor jeg skal dreje endelig kommer, er der ingen tvivl. Tegnene står der lige så fint. 35 km. Jeg skal i følge kortet følge floden. Vejen bliver forfærdelig på et stykke og resten af vejen til Lingqui er den middelmådig, dvs. fyldt med store huller, der utvivlsomt er forårsaget af den megen tunge trafik. Der er faktisk mere trafik end på vejen jeg kom fra. Den må blive brugt som nord-syd færdselsåre. Det laver en infernalsk larm, når de store lastbiler med drejeled og tredobbelte baghjul ser sig nødsaget til at overhale tværs gennem hullerne. Det normale er ellers at man vælger den del af kørebanen der ser bedst ud. Altså er det et almindeligt syn for mig, at se en 20 tons lastbil komme lige imod mig i min bane. Som den svage trafikkant jeg er, sætter jeg nogen gange farten ned eller standser helt op. Vejen kryber op gennem floddalen, der er temmelig smal. Det er nærmest en kløft, hvor bjergene rejser sig næsten lodret på siderne. Til sidst er det som om bjergene mister højde. Det ser mærkeligt ud.
En sidste stigning afslører et overraskende syn. Jeg kommer til fladt land bag bjergene. Små skove af birk eller poppel.


The plain behind the mountains A bottleneck inevitably leads to trafficjam

 

En bred slette ligger heroppe og bliver afvandet gennem denne smalle kløft i bjergene. Jeg kører for langt. Har for travlt med at følge der hvor trafikken er strørst. Bliver klar over fejltagelsen og kører tilbage, desværre opad. Finder vejen til højre mod Lingqui, der kan ikke være så langt mere. Vejen bliver nærmest ikke eksisterende. Mudderhuller overalt. Bilerne hopper og danser igennem med lav fart. Jeg overhaler faktisk en lastbil på et tidspunkt, da jeg bedre kan zigzagge på de bedre stykker. Lingqui viser sig at være en større by end ventet. Der MÅ være en boghandel. Jeg udser mig et ungt par at spørge. Ruller mig ud med en hel sætning - undskyld kan de fortælle mig, hvor boghandelen er? Det kan de. Jeg forstår så meget som at det er længere fremme og så vist til venstre? Kører søgende videre frem. Spørger igen. Stadig fremad. Endelig kommer jeg til et stort kryds, og der til venstre står der gudhjælpe mig: Book Store med store læselige bogstaver. Det er på første sal, jeg får mit kort, udenfor stimles der sammen om mig. Jeg benytter lejligheden til at spørge efter Det hængende Kloster, og får det tegnet ind på mit nye kort. Jeg er på rette vej!! Det er faktisk bare denne hovedgade jeg skal fortsætte af, den bliver til S203, som fører hele vejen til klostret og endda videre til Datong, hvor jeg nu ikke skal.
Spørger efter et sted at spise. Det er irriterende ikke at kunne læse skiltene. Der skulle være både på højre og venstre side. Endelig ser jeg et vindue med nogle borde på den modsatte side af gaden. Også frokosten er hjemme. Jeg prøver det sædvanlig trick med kyllingekød. Der er altid en masse at sige til det, som jeg ikke forstår. Maden kommer efter restauranten er blevet bestormet med unge kinesere, der skal se ham udlændingen - og sige hallou og hvad de nu ellers kan.
Ender med at sidde og spise i fred og ro, mens hønens hele hoved stirrer op på mig fra tallerkenen - man kan ikke være lige heldig hver gang! Det tager lidt af appetitten. Jeg spiser ikke op. Men det er nu ikke kun hovedets skyld. Det er nogle gevaldige portioner man får.
Fortsættelsen bliver over forventning. I det hele taget viser dette, der for mig syntes et lidt voveligt foretagende, sig at være det helt rigtige valg. Ikke at jeg havde nogen anelse om det, men sådan er det tit.
Ikke nok med at jeg er kommet ud på denne slette og vejen derfor ikke stiger og falder så meget, så er vejen også meget bedre end G108. Der er kommet skuldre på, og asfalten er fin.
Inden jeg når ud af byen når jeg dog at blive forvirret ved en rundkørsel som krydses af 201, som var den jeg kørte på op gennem dalen??
Men jeg bliver bekræftet i at det er rigtigt. Det andet var selvfølgelig bare de veje man kunne følge, HVIS man skulle til 201.
Det går rask derudaf. Må standse et par gange fordi der er nogle der lige MÅ sige noget til mig. Endelig snævrer sletten ind til en smal dal og drejer nordpå. Vi kommer til at følges med jernbanen, hvad der ikke rigtig passer i følge det nye kort, så helt skudsikkert er det nok ikke. Der er også nogle km angivelser med småt næsten ulæseligt blåt, som det er svært at finde hoved og hale i. Efter svinget mod nord er der ingen bebyggelse og klokken nærmer sig 18. Da der endelig dukker nogle huse op og holder nogle biler, politiet bl.a. Kører jeg over og spørger efter lüguan. En velklædt kinesisk kvinde kan en anelse engelsk og ender med (efter at have fastslået at dér er der ikke noget - og mændene har villet sende mig tilbage igen) at sige at om 3 km skulle der være noget. Og i øvrigt før det, at om 15 km...
Jeg takker og kører videre. Gennem vinduet kan jeg godt se køjesengene og vurderer de sanitære installationer til at være utilstrækkelige, så - videre. Satser på at køre indtil omkring 100 kørte km, men samtidig forsvinder den røde sol bag bjerget, så det skal ikke vare for længe - og her er helt øde.
Kommer endelig til bebyggelse. Spørger straks nogle unge mænd på motorcykel. Den er god nok, der er noget. Det viser sig at koste 100RMB! Men så er der også granitfliser på gulvene og badeværelset af bedre standard end i går. Men det er ikke så hyggeligt!
Da jeg ser mig i spejlet, må jeg le. Lyset er bedre her og jeg ser tydeligt hvor kulsort jeg er.
Efter at have skrevet dette kl.19.30 skal jeg i bad. Nu.
 
Om hotelstandard: På disse kinesiske hoteller lader det til at der skal være: en stenhård dobbeltseng, 2 l kogt varmt vand, papkrus, i visse tilfælde også teblade, et tyndt håndklæde på 25 x 50 cm, (i et enkelt tilfælde et tyndt badehåndklæde), varmt vand, hvor man som regel selv skal tænde for vandvarmeren og sidst men ikke mindst TV med samtlige kinesiske kanaler. (Jeg har opgivet at få overblik over det. Der er CCTV indtil nr 15 el.16 og så er der en række andre)
Lige en anden ting jeg glemte forleden: I området omkring Lou Cun så jeg for første gang personer med styrthjælm. Så den findes også her, men er jo en ekstra udgift. Den dag så jeg om morgenen på vej tilbage en trehjuler komme racende med to personer begge iført styrthjælm. Der var noget komisk over det. Jeg kom til at tænke på, om man mon var ved at optage den nye film Jedi-ridderen returns to China og at det var Luke Skywalker i sit nyeste befordringsmiddel.
 
94.20 km
14.75 km/t
6:23:04 tim
33.5 km/t

[FORRIGE]  [NÆSTE]