Dag 6 Fra Liège til Sedan


[HOME]

Intro

Første samling

Vintertræning

Forårstræning

Dagen før dagen...

Dag 1 til Bentwisch

Dag 2 til Rheinstorf

Dag 3 til Hotel Seeblick

Dag 4 til Haus Duden (Wesel)

Dag 5 til Liège

Dag 6 til Sedan

Dag 7 til Essômes sur Marne

Dag 8 til Paris

Dag 9 i Paris

Dag 10 Hjemturen

 

[TILBAGE]   [NÆSTE]


Jeg kom ikke til at køre med aben. Jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne stemme på mig selv, for jeg kunne ikke se, hvem der ellers havde dummet sig i den grad. Men der var åbenbart flere, der havde stemt på Matthias, for at være styrtet ind i en majsmark. Det må have foregået bag i feltet, for jeg vidste det ikke. Til gengæld fik jeg trøstpræmien et cover til en garmin computer, det fremgår ikke hvilken.

Jeg kom til at kalde etapen forleden for kongeetapen. Det var en fejl. Ganske vist var det den længste, men den i dag er på over 190 km og inkluderer Mur de Huy. En stigning der er berømt, primært fra cykelløbet Fleche Wallone. Den har vist også været med, når Tour'en er startet i Belgien.

Igen er morgenmaden ikke klar kl. 6.00, og da der ikke siges noget om at afgangen er udsat, må man efter bedste evne lave en alternativ plan, så alt det, der skulle gøres EFTER morgenmaden, nu skal gøres FØR. Det er ikke optimale betingelser. Der er mindst ét Rynkeby Hold mere og der er lidt kaos, fordi nogle af os får sat os på deres pladser, men det lykkes da at få NOGET kastet ned. Kaffemaskinen er mindst 2 minutter om at brygge 2 kopper kaffe (den kan lave 2 kopper på én gang!), så tiden går.

Den er ikke mange minutter over 7 før vi er klar. Det er begyndt at regne ved afgangen og regnen tager hurtigt til i styrke og inden længe er man våd fra yderst til inderst. Ydermere er temperaturen faldet til 12-14 gr. så jeg ryster hurtigt af kulde. Jeg får proppet solbrillerne i en af baglommerne for med dem på, kan jeg stort set intet se.

Benene er der ikke noget i vejen med, men armene ryster sådan på nedkørslerne, at jeg har svært ved at styre lige. Der bliver en kort tissepause før Hui efter ca. 30 km og så drøner vi rystende ned til byen, over floden og hurtigt efter er bakken der så. Der er fri kørsel op. Dem der vil køre hurtigt op starter forrest, de andre sidst. Jeg stiller mig selvfølgelig blandt de forreste, nu skal jeg se, hvem jeg kan bide skeer med. Det går nu ikke helt efter planen. Jeg kommer op forbi svinget med de 26%, men lidt efter kan jeg ikke få luft, og kroppen føles pludselig drænet for kræfter. Jeg standser for at få vejret. Efter en pause på et par minutter er jeg klar igen, og nu får jeg justeret hastigheden rigtigt og kommer resten af vejen op.

På dette tidspunkt er regnen hørt op, men selv ikke anstrengelsen har kunnet gøre os varme. Der er depot på toppen, som er omdannet til et Tour de France-agtigt marked. De fleste Rynkeby hold skal op her i dag.

Rystende går det videre, vi fortsætter med vores trækker-hold i midten, vejret klarer langsomt op og på et tidspunkt skinner solen. Først kortvarigt, siden mere vedvarende og bortset fra sko og sokker, tørrer det andet tøj efterhånden. Til sidst føles det næsten behageligt.

I regnvejret og de senere våde veje har vi 14 punkteringer. Kaptajnen står selv for 4. Ved den sidste, laver han en "Bjarne Riis" - kaster cyklen ud i grøften....

Landskabet bliver meget bakket og smukt og vi når frem til frokost depotet. På dette tidspunkt føler jeg mig i krise. Jeg er øm i skuldrene og nakken og det føles lidt som de få gange, jeg har kørt mig selv helt ud over grænsen. Det gælder om at få noget at spise i hvert fald. Morgenmaden nåede jeg heller ikke for meget af. Service holdet er her klædt ud som julemænd og danser om et juletræ, man kunne tro man havde fået hallucinationer.Jeg har svært ved at nå det hele, men tvinger til sidst mig selv til at tylle en cola ned på et splitsekund.

Efter at have kørt lidt begynder jeg nu at føle mig på toppen igen. Der kommer en vidunderlig nedkørsel til en by, der hedder Dinant ved floden Meusse. Hårnålesving med sådan nogle stensætninger i en halv meters højde ud mod afgrunden.

Herefter følger vi floden et langt stykke. Det første er med fineste asfalt, men ellers er vejene gennemgående af belgisk kvalitet, det vil sige med huller og dæksler, der har hævet eller sænket sig - eller altid været
skæve. Der er en råben og skrigen det meste af vejen: "Hul højre", "Se op venstre", "Forfra", "Bagfra". Det må være en speciel oplevelse for beboerne i de byer vi kører i gennem at høre denne råben på et for dem uforståeligt sprog. "Hvad er det for galninge?", tænker de nok.
Vi kører længe langs floden, først på den ene side, så på den anden, og endelig tilbage igen. Der er vidunderligt. Senere kommer en lang opkørsel fra floden op til nye skønne områder. Farten er blevet sat kraftigt i vejret og fra et gennemsnit på begyndende 23,2 km/t vokser det i løbet af dagen til over 25 km/t. Henry har vist ville stå af, men sådan skal det ikke være. Roland sætter sig ved siden af ham og skubber lidt på stigningerne. Til gengæld kommer Jytte på vores trækker hold.

Senere er Roland ved at blive slidt op så Hans tilbyder at hjælpe. Han skal så lægge sig alene bag ved dem og når det er nødvendigt hjælpe Roland. Til gengæld får vi så Lea frem på trækker holdet. Og når Hans eller Roland har brug for afløsning, træder jeg til. Det er heldigt, at jeg har fået det bedre.

På denne måde kommer vi endelig i mål kl. 17.02. Grunden til at vi gerne skal være i mål kl.17 er, at Toni og Anders fra TV2 Bornholm - som også deltager på lige fod med os andre - skal kommunikere med dem derhjemme om aftenens udsendelse. Jeg tror det er et kvarter, de sender LIVE hver dag. Det bryder jeg mig ikke om.

 

[TILBAGE]   [NÆSTE]