Shakotan halvøen I


[HOME]

1. CPH 12.08.13

2. Narita - Tone 13.08.13

3. Tone 14.08.13

4. Tone 15.08.13

5. Tone - Oarai 16.08.13

6. Oarai - Tomakomai 17.08.13

7. Tomakomai - Iwamizawa 18.08.13

8. Iwamizawa - Azahikawa 19.08.13

9. Azahikawa - Kamikawa 20.08.13

10.Kamikawa - Nukabira Onsen 21.08.13

11.Nukabira Onsen - Tokachigawa 22.08.13

12.Tokachigawa - Kushiro 23.08.13

13.Kushiro - Shibesha 24.08.13

14.Shibesha - Lake Kussharo 25.08.13

15.Lake Kussharo - Lake Akan 26.08.13

16.Lake Akan - Abashiri 27.08.13

17.Abashiri 28.08.13

18.Abashiri - Sapporo (tog) 29.08.13

19.Sapporo - Otaru 30.08.13

20.Otaru - Kamoenai 31.08.13

21.Kamoenai - Makkari 01.09.13

22.Makkari - Yakumo 02.09.13

23.Yakumo - Hakodate 03.09.13

24.Hakodate - Aomori 04.09.13

25.Aomori - Lake Towada 05.09.13

26.Lake Towada - Lake Tazawa 06.09.13

27.Lake Tazawa - Hanamaki 07.09.13

28.Hanamaki - Tsukidate 08.09.13

29.Tsukidate - Sendai 09.09.13

30.Sendai - Tone 10.09.13

31.Tone 11.09.13

32.Tone 12.09.13

33.Tone - Kurihama 13.09.13

34.Kurihama - Hakone 14.09.13

35.Hakone - Gotemba 15.09.13

36.Gotemba 16.09.13

37.Gotemba - Fujinomiya 17.09.13

38.Fujinomiya - Shizuoka (Kyoto) 18.09.13

39.Kyoto 19.09.13

40.Kyoto 20.09.13

41.Kyoto 21.09.13

42.Kyoto - Nara 22.09.13

43.Nara - Wakayama 23.09.13

44.Wakayama - Higashikagawa 24.09.13

45.Higashikagawa - Takamatsu 25.09.13

46.Takamatsu - Iya Valley 26.09.13

47.Iya Valley 27.09.13

48.Iya Valley - Imabari 28.09.13

49.Imabari - Onomichi 29.09.13

50.Onomichi - Hiroshima 30.09.13

51.Hiroshima 01.10.13

52.Hiroshima - Takayama (tog) 02.10.13

53.Takayama 03.10.13

54.Takayama - Matsumoto 04.10.13

55.Matsumoto - Hakuba 05.10.13

56.Hakuba - Nagano 06.10.13

57.Nagano - Tone 07.10.13

58.Tone 08.10.13

59.Tone - Narita 09.10.13

60. Narita - CPH 10.10.13

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 20

 

Lørdag 31.08.13     98 km

Dette hostel Marinoki er i den afslappede stil, der kendetegner de fleste hostels her ude østpå. Virker lidt flippet. Dette er virkelig et rod sammen af alt muligt. Jeg har bestilt morgenmad. Der er na-to (lige meget tryk på begge stavelser) disse fermenterede soysbønner (for at sige det pænt).
 

                         Velkommen til hostel Morinoki

 

Desuden er der noget der ligner tyk brun sovs og skal spises med ske. Det er japansk karry suppe? Jeg har for længst vænnet mig til disse smage om morgenen.
Det er svært hurtigt at blive klar over hvem der hører til huset og hvem der er gæster bortset fra os udlændinge. Der er en tysk pige foruden mig. Hun har studeret lingvistik og taler japansk. Jeg bliver altid imponeret, når europæere har kunnet lære sprog som kinesisk eller japansk.
 

Er klar til afgang her 8.30. Shakotan halvøen venter.
 

Når til Yoici hvor vej 5 fortsætter sydpå, og jeg fortsætter ligeud, ud på Shakotan halvøen. Tunnelerne kommer på stribe næsten alle fine for cykler. Ind imellem ses særprægede klippeformationer langs kysten.

                                Fantasien har frit spil

 

På et tidspunkt går vejen op i landet. Så langt og så længe, at jeg bliver nervøs for at være kørt galt, men endelig kommer delingen, hvor den lille vej skal gå helt ude ved havet og den anden længere inde.
 

Vejret har været gråt hele dagen. Jeg troede det ville gå nedad efter vejdelingen, men vejen stiger mere end nogensinde. Men til sidst kommer nedkørslen da og da jeg endelig er ved havet igen begynder det at støvregne. Det bliver nu aldrig til så meget. Der er en del spredt bebyggelse men ikke mange mennesker. Det ligner noget uden for sæsonen. Trafikken er efterhånden yderst begrænset. Det er hovedsagelig japanske turister. Ud over at vejret er trist er der dejligt her ved det Japanske Hav, der er yderst roligt i dag. At dømme efter alle de tiltag de har gjort sig her for at kystsikre, går det vist hårdt til ind imellem.
 

Med mellemrum står skrå klipper ude i vandet og ligner synkende skibe. Der kommer tunneler i massevis. De fleste korte.
Omsider når jeg til Cape Komui det vestligste punkt på halvøen. Desværre skal man til højre af en vej på 1,3 km der går op over bjerget og der er stejlt. De er så venlige at skrive hvor meget: 9%. Jeg holder 2 pauser undervejs. Jeg skyder på, at det stejleste til Lake Mashu må have været 10%. Det er betryggende at vide, at den slags ikke er umuligt. Heldigvis er det mindre stejlt på den anden side, som jeg skal op af igen.
 

Det er vist turist målet her på halvøen, at dømme efter p-pladsens størrelse og der er trods alt en del biler. Man skal af en sti for at komme helt derud og den er tæt befolket.
 

                                         Cape Kamui

 

Den tyske pige havde været her og kunne ikke komme HELT ud. Jeg går kun op til udsigtspunktet. Jeg har ikke kigget på kortet hele dagen for vejen har jo stort set fulgt kysten. Nu kører jeg efter Kamoenei som der er et par og tyve km til. Der kommer tunnel efter tunnel. To af dem er 2,5 km lange. Den første slipper jeg igennem uden at hverken møde eller blive overhalet af en eneste bil.
 

I Kamoemei er der en campingplads 1 km op ad en vej. Men jeg gider ikke sætte telt op,  så i et lille supermarked handler jeg aftensmad og spørger efter hotel. De er vældig søde,  damen ringer først et sted og så et andet, hvor der er positivt svar. men ingen middag eller  morgenmad. Det er fint med mig. Manden viser mig derhen og her sidder jeg, og opdager nu, at  jeg ikke bare er halvt rundt, men snarere tre fjerdedel. Jeg har også kørt 98 km. Det er en  tilfredsstillelse.
 

Dette hotel afviger lidt fra de tidligere. Jeg så ikke lige der var en niveauforskel på gulvet her på 1.etage, hvor mit værelse ligger. Så blev jeg belært om, at man stillede tøflerne derhenne og ikke udenfor døren som jeg ellers havde lært. Og døren er en skydedør, der ikke kan låses. Faktisk er der skydedøre på to af væggene i værelset. Da jeg så mig om efter madrassen og sengetøjet og skubbede en dør til side i den anden væg, så jeg lige ind i værelset ved siden af!!
 

[FORRIGE]  [NÆSTE]