En rolig dag i Sendai


[HOME]

1. CPH 12.08.13

2. Narita - Tone 13.08.13

3. Tone 14.08.13

4. Tone 15.08.13

5. Tone - Oarai 16.08.13

6. Oarai - Tomakomai 17.08.13

7. Tomakomai - Iwamizawa 18.08.13

8. Iwamizawa - Azahikawa 19.08.13

9. Azahikawa - Kamikawa 20.08.13

10.Kamikawa - Nukabira Onsen 21.08.13

11.Nukabira Onsen - Tokachigawa 22.08.13

12.Tokachigawa - Kushiro 23.08.13

13.Kushiro - Shibesha 24.08.13

14.Shibesha - Lake Kussharo 25.08.13

15.Lake Kussharo - Lake Akan 26.08.13

16.Lake Akan - Abashiri 27.08.13

17.Abashiri 28.08.13

18.Abashiri - Sapporo (tog) 29.08.13

19.Sapporo - Otaru 30.08.13

20.Otaru - Kamoenai 31.08.13

21.Kamoenai - Makkari 01.09.13

22.Makkari - Yakumo 02.09.13

23.Yakumo - Hakodate 03.09.13

24.Hakodate - Aomori 04.09.13

25.Aomori - Lake Towada 05.09.13

26.Lake Towada - Lake Tazawa 06.09.13

27.Lake Tazawa - Hanamaki 07.09.13

28.Hanamaki - Tsukidate 08.09.13

29.Tsukidate - Sendai 09.09.13

30.Sendai - Tone 10.09.13

31.Tone 11.09.13

32.Tone 12.09.13

33.Tone - Kurihama 13.09.13

34.Kurihama - Hakone 14.09.13

35.Hakone - Gotemba 15.09.13

36.Gotemba 16.09.13

37.Gotemba - Fujinomiya 17.09.13

38.Fujinomiya - Shizuoka (Kyoto) 18.09.13

39.Kyoto 19.09.13

40.Kyoto 20.09.13

41.Kyoto 21.09.13

42.Kyoto - Nara 22.09.13

43.Nara - Wakayama 23.09.13

44.Wakayama - Higashikagawa 24.09.13

45.Higashikagawa - Takamatsu 25.09.13

46.Takamatsu - Iya Valley 26.09.13

47.Iya Valley 27.09.13

48.Iya Valley - Imabari 28.09.13

49.Imabari - Onomichi 29.09.13

50.Onomichi - Hiroshima 30.09.13

51.Hiroshima 01.10.13

52.Hiroshima - Takayama (tog) 02.10.13

53.Takayama 03.10.13

54.Takayama - Matsumoto 04.10.13

55.Matsumoto - Hakuba 05.10.13

56.Hakuba - Nagano 06.10.13

57.Nagano - Tone 07.10.13

58.Tone 08.10.13

59.Tone - Narita 09.10.13

60. Narita - CPH 10.10.13

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 30

 

Tirsdag 10.09.13    14,14 km

 

Jeg er ved at have styr på stationen. Den har 4-5 etager. Jeg fandt selv ud af at købe en billet her til morgen. Det var bare at stille sig ind i køen. I billetsalget har de de nødvendige engelske ord. Så var jeg henne og spørge om elevatorer og hvornår man kan komme igennem "the entrance" til Shinkansen. Ingen begrænsninger. Så var jeg ude at finde elevatoren - den ene. Den anden skal jeg først bruge, efter jeg er kommet igennem kontrollen.



                               Pladsen foran stationen
 

Da jeg kom tilbage til min cykel, var den væk.... Jeg var ikke i tvivl om, hvor jeg havde stillet den, men gik ikke i panik. Der stod en officielt udseende vagt af en slags. Han kunne nogle engelske ord. Two hours - no money - then 100 Y. Nu bemærkede jeg de særlige nummererede stativer, man skulle stille cyklerne i. Det havde jeg ikke gjort, bare stillet den ved siden af på
støttebenet. Men hvor var den? Kørt bort?
 

Endelig pegede han på en anseelig mængde cykler, der var stillet fra der midt i det hele, og der fik jeg øje på min. Som udlænding fik jeg lov til at tage den uden videre, men jeg tror ikke en almindelig  japaner var sluppet så let. Han pegede også længere op ad gaden, der var der fri cykelparkering - men ikke her ved stationen. Og det har man for ikke at kunne læse!
Men det var måske en ide for Hovedbanegården? Og så nogle arbedsløse til at holde orden på det. Med kasket!
 

Jeg har fået vasket og tøjet har været ude at hænge og er tørt og foldet pænt sammen. Ellers er det ikke det store, jeg har lavet andet end faldet i snak. Som sædvanlig er det ikke til at finde ud af, hvem der er ansatte og hvem der er gæster. En pige, der spurgte mig, hvor jeg kom fra, viste sig at være ansat, men talte - efter forholdene her - perfekt engelsk.
 

Jeg har fået bekræftet det med 10.000'erne. 10.000 hedder "man" udtalt mang. Men Toyota Cresta kommer ikke ud fra fabrikken med skæve hjul, det er noget lir, man får lavet. Det har jeg fra værten, hans engelsk er på lavt blus, men med pigen som mellemmand går det. Han havde nogle bilkataloger, hvor jeg så at en Lexus ikke bare er en Lexus, den findes i 8 forskellige modeller. De mener at en japansk mellemklassebil koster omkring 2 mill. Y, altså 120.000 kr. Toyota Aygo har jeg ikke set, den er vist kun til det europæiske marked.
 

Så var jeg ellers på Starbucks og fik bekræftet, at når jeg ikke kan komme til min e-mail her på hostellet, så har det noget med deres netværk at gøre. Og så fik jeg mig en cappucino.
 

Endelig kørte jeg sidst på dagen ud for at se lidt mere på byen. Der skulle være en borg, eller rettere stedet, hvor borgen engang havde været, på den anden side af floden. Da jeg kom derop, var der en fremragende udsigt over byen.




                       Udsigt over Sendai fra borgen

Der mødte jeg Rebecca fra Minnesota, som var i the Navy og udstationeret i nærheden af Tokyo, men på endages mission her i Sendai. Hun ville ud af the Navy og hjem og læse til fysioterapeut. Hun var træt af gutterne, der hovedsagelig snakkede om hvor meget, de havde kunnet drikke, før de brækkede sig. Hun havde ikke lært noget japansk i de 1½ år, hun havde været her. Det var for dårligt - det sagde jeg nu ikke.
 

Da jeg så skulle hjem for jeg vild. Jeg forsøgte at køre efter skiltene mod Sendai Sta. i stedet for kortet, men det lykkedes ikke, så på et tidspunkt anede jeg ikke hvor jeg var. Efter at have  fundet en stærk gadelygte - det var næsten mørkt nu - fandt jeg ud af, hvilket kryds jeg var i, men retningen til stationen var jeg ikke i stand til at afgøre. Den fik jeg spurgt mig til, og så gik det omend med besvær. Jeg er ikke vant til at være HELT blank, når det gælder om at finde vej.
 

Jeg køber aftensmad på vejen. En af disse færdigretter jeg er begyndt på. For omkring 400 Y = 24 kr. får man noget udmærket. Nogen gange køber jeg dem midt på dagen, hvis der er udsigt at skulle telte. Man får pinde med til at spise med.
Nu skal jeg pakke, så jeg er klar til i morgen.


 

[FORRIGE]  [NÆSTE]