Det sidste stykke tilbage til Klaipeda


   [HOME]

  1. Bornholm-Greifswald

  2. Greifswald-Swinoujscie

  3. Swinoujscie-Kolobrzeg

  4. Kolobrzeg

 5. Kolobrzeg

  6. Kolobrzeg-Gdansk

 7. Gdansk-Krynica Morska

  8. Krynica Morska-Braniewo

  9. Braniewo-Kaliningrad

  10. Kaliningrad

  11. Kaliningrad

  12. Kaliningrad

  13. Kaliningrad-Nida

  14. Nida-Klaipeda

  15. Klaipeda-Vilnius

  16. Vilnius

  17. Vilnius-Moletai

  18. Moletai-Kazitskijs

  19. Kazitskijs-Daugavpils

  20. Daugavpils-Jekabpils

  21. Jekabpils-Nitaure

  22.Nitaure-Valmiera

  23.Valmiera-Valga

  24..Valga-Ruusmäe

  25. Ruusmäe-Tartu

  26. Tartu-Viljandi-Tallinn

  27. Tallinn

  28. Tallinn-Riga

  29. Riga

  30. Riga-Siauliai

  31. Siauliai-Klaipeda

  32. Karlshamn-Bornholm

[BACK] [NEXT]

 

 

02.06.18 Klaipeda

 

Det var ikke overvældende jeg fik sovet. Først var der en myg. Den fik jeg nu ram på, men så turde jeg ikke have vinduet åbent. Ukrainerne eller hviderusserne, som ellers havde larmet i haven, var ellers gået til ro. Så det var varmt og sengen elendig. Eneste dårlige seng på turen. Sku' have taget mit eget underlag.

Her til morgen gik alt som planlagt. Hun havde stillet morgenmad til mig i køleskabet, og jeg lukkede mig ud af bagdøren og smækkede.

Der var allerede folk på stationen, og der kam overraskende mange. 2 par med cykler og siden en enlig. Han var en guttermand. Hjalp mig så jeg kun behøvede at gå 2 gange. Og overlod mig den sidste af 5 cykelpladser. Jeg havde jo også reserveret, men det havde han måske også, og det tyder på, at man ikke tager det så nøje.

 

 
Tidlig morgen på stationen i Siauliai  

 

Hvorfor dette hedder et 3.klasses tog er en gåde. Måske fordi det holder alle steder? For komforten er ikke ringere.

 

 
Udsigt fra toget  

 

Under alle omstændigheder skulle jeg have droppet raket-museet. Da jeg tjekkede op på Thomas' oplysninger blev det til 30 + 64 km - mindst. Så selv om jeg kunne være færdig med raketterne kl. 12 skulle jeg stadigvæk køre 80 km på 7 timer. Det kan jeg sikkert godt, men der skal ikke gå noget galt, før det skrider.

Det er søvndyssende 3 timer, selv om toget kører hurtigt nok - når det kører. Én gang holder vi i 10 min og venter på et modkørende tog.

Da jeg kommer af i Klaipeda, kan jeg ikke forstå, hvad der er sket med gågaden, men jeg må blande den sammen med en anden by.

Kører ud for at finde færgen, og der er der ikke megen cykelsti.

I betragtning af vejret - det er som sædvanlig - er Thomas' forslag om et besøg på akvariet, som ligger ovre på tangen, tillokkende. Og først nu går et op for mig, hvordan det hænger sammen med færgen frem og tilbage. Jeg troede, den var gratis - det var den ikke - og dog. Man betaler kun på Klaipeda siden. Så har man også betalt for at komme hjem igen. Det er kun sådan nogle sjældne nogle som mig, der kommer fra den russiske side, der ikke kommer til at betale.

Der ER et billetkontor også på tange-siden, men personalet er åbenbart sparet væk.

 

 
Færgen på en lørdag hvor solen skinner  

 

Færgen er godt fyldt, alle skal til stranden og det er jo lørdag.

Jeg troede akvariet ville være fredeligt sådan en varm dag, men efter et øjebliks fred, vælter det ind med russere.

 

 
Pelikan-banden i søen  
 

Da jeg kommer tilbage til "fastlandet" er der gang i den. Det er militæret, der er på spil. Der er åbenbart en NATO marine øvelse på vej, og nu varmer man op med sjov og ballade. Der er alle mulige konkurrencer for de deltagende landes hold. Der er intet dansk flag, men da jeg har sat mig for at spise på Cili-Pizza over for, hører jeg pludselig dansk ved siden af. Danmark er her skam også, men de er med på NATO-holdet. De ved ikke rigtig hvorfor. Mener det er en fejl, at det danske flag ikke optræder. Norge og Finland er der, man Sverige mangler jo af gode grunde.

Nu om lidt kører jeg ud til færgen. Så er turen vel egentlig slut. Nu skal jeg bare hjem, og det må gerne gå stærkt.

 

 
Så er jeg klar til ombordkøring  

 

Kl. 20.05 er jeg blevet lukket om bord.

 

33.14 km


 

 

[BACK] [NEXT]