Dag 4 Første dag på færgen

[HOME]

10.08 På vej hjem med færgen

[TILBAGE]   [NÆSTE]

04.07.17

Jeg sidder på færgen og kan gøre foreløbig status. Det var endnu en vidunderlig morgen. Efter vestjyske forhold må vi vist kalde det vindstille. En svag vind fra nord. Vi sidder ude i haven og nyder solen og morgenmaden. Endnu en "Hotel overnatning". Bare meget bedre end et rigtigt hotel. Hvor stykket gennem Danmark egentlig bare var noget, der skulle overstås, føler jeg nu, at jeg virkelig har fået noget ud af den. Det var også fint lige at få afprøvet campingudstyret.

Kl 8.35 - 5 min efter tidsplanen, triller jeg ned ad grusvejen på vej mod Brugsen i Tornby, hvor jeg skal proviantere til færgeturen. Næsten 2 døgn på havet, og jeg har to frokoster inkluderet. Så jeg køber ind til i hvert fald 2 måltider.

Kører videre mod Hirtshals og færgen bare 3 min efter planen. Jeg har for en sikkerheds skyld regnet med en time til de 8-10 km. Det skramler regelmæssigt fra bagskærmen, men det ser jeg først på, når jeg er fremme....

I en rundkørsel er der to veje til havnen, jeg spørger en ældre mand, om han er lokal. Det overvejer han tilsyneladende, men når frem til, at det er han. Men hvor færgen til Island ligger, kan han ikke lige sige. "De laver hele tiden om på det!" Ja tak, det kender jeg. De nye tider er øjensynlig også kommet til Hirtshals.

Vi bliver enige om, at det nok er den højre vej, jeg skal vælge, og længere fremme står der endelig "Smyril Line" med en pil, og så er det ellers en tur rundt på et par km, før jeg kan køre frem indenom bilerne - helt frem til check-in. Nogle fordele er der ved at køre på cykel.

Der er to andre cyklister - et ældre tysk par - foruden mig. Og så ellers et hav af motorcykler. Det minder om færgen til Hokkaido i Japan. Der var man heller ikke rigtig motorcyklist før man havde kørt rundt oppe på nordøen. Det synes nu at være blevet det samme i Europa.

MASSER af motorcykler - og EEN cykel

Jeg tænker, at alle vi oppe på dæk 4 skal helt til Island, og at dem til Færøerne er nede på dæk 3. Jeg fik prøvet de små gear på vej op ad rampen. Jeg er kommet i god tid, for færgen kører efter færøsk tid, så vi skal først sejle 12.30 og ikke 11.30.

Af de hundredevis af biler, der skulle med, var der alt fra almindelige Toyota'er til ekspeditionsbiler, jeg aldrig har set magen til.

Her lidt ud på eftermiddagen - langt ude på havet - giver min telefon pludselig lyd fra sig. Midt ude på havet? Det viser sig at være Norge. Jeg kan roligt begynde at bruge den uden at det koster ekstra, fortæller 3 mig. Og da jeg går op på øverste dæk, hvor man kan komme udenfor, ser jeg virkelig Norges kystlinie i det fjerne.

Jeg tror, jeg har styr på alt, jeg har brug for at vide. Min couchette er på dæk 2, altså helt nede i dybet. At dømme efter antallet af soveposer, er vi vist kun 3 eller 4 ud af de 9 pladser, der er.

Allerdybest nede er der pool og motionsrum. Pool'en er ca. 6 x 4 m, så det er vist mest til børn. Motionsrummet har jeg ikke set. Jeg har fået rigelig motion de sidste 3 dage. På dæk 5 findes "The Diner", hvor jeg skal indtage de 2 måltider, jeg har købt på forhånd. Den første frokost har jeg spist - den var ikke ophidsende. Øverst - dæk 7 og 8 - kan man gå udenfor. Helt oppe i stævnen blæser det voldsomt. Jeg kunne ikke holde kameraet stille, da jeg prøvede at tage et billede af kysten med min kraftigste zoom.

Jeg har ikke fået kamera ledningen med op fra bildækket, så det billede må I have til gode.