Dag 6 Seyðisfjörður til Egilsstadir


[HOME]

Intro

Rute, kort etc.

01.07 Køge - Århus

02.07 Århus - Dokkedal

03.07 Dokkedal - Tornby

04.07 Første dag på færgen

05.07 Anden dag på færgen

06.07 Seyðisfjörður - Egilsstaðir

07.07 Egilsstaðir - Aðalsbol

08.07 Aðalsbol - Möðrudalur

09.07 Möðrudalur - Myvatn

10.07 Myvatn

11.07 Myvatn

12.07 Myvatn - Goðafoss

13.07 Goðafoss - Akureyri

14.07 Akureyri

15.07 Akureyri - Varmahlið

16.07 Varmahlið

17.07 Varmahlið - Blönduos

18.07 Blönduos - Sæberg

19.07 Sæberg - Buðardalur

20.07 Buðardalur - Stykkisholmur

21.07 Stykkisholmur - Arnastapi

22.07 Arnarstapi - Eldborg

23.07 Eldborg - Borganes

24.07 Borgarnes - Reykjavik

25.07 Reykjavik

26.07 Reykjavik - Laugarvatn

27.07 Laugarvatn - Arnes

28.07 Arnes - Seljalandsfoss

29.07 Seljalandsfoss - Vik

30.07 Vik - Kirkjubæjarklaustur

31.07 Kirkjubæjarklaustur - Svinafell

01.08 Svinafell - Vagnsstaðir

02.08 Vagnsstaðir - Höfn

03.08 Höfn - Djupivogur

04.08 Djupivogur - Breiðdalsvik

05.08 Breiðdalsvik - Reydarfjörður

06.08 Reydarfjörður - Egilsstaðir

07.08 Egilsstaðir

08.08 Egilsstaðir - Seyðisfjörður

09.08 Seyðisfjörður

10.08 På vej hjem med færgen

 

[TILBAGE]   [NÆSTE]

 

 

 

06.07.17

 

Ud over nogle lidt voldsomme lyde, som jeg tror skyldtes nogle lidt større/skæve bølger, er det en rolig nat.

Der er én, der har sat alarmen til 6.30. Så står jeg op. Prøver ikke at være stille. Så kan de bare lade være at vække mig.

Vejret er gråt og det regner vist lidt - ikke uventet. På denne tid er det muligt at finde et ledigt stik, og da jeg tænder telefonen, melder Island sig straks. Du kan roligt bruge din telefon.... Spørger i receptionen om han ved, hvad max hævebeløbet er i is.kr.? Det ved han ikke, men 2000 d.kr. svarer til lige under 32.000 is.kr. så det bliver der, jeg starter.

Der er endnu en times tidsforskel i forhold til skibets tid, så lokal tid er den kun 8.30, når vi ankommer.

At dømme efter de sprog man hører, er tyskerne i overtal. Der er også en del svenskere og englændere. Franskmænd og danskere kommer nok derefter. Én sad og skrev ved siden af mig og det var hollandsk. Jeg glemte lige islændingene, dem er der naturligvis også mange af. Men tilsyneladende ingen østeuropæere.

Skibet ankommer og jeg triller ud på islandsk jord. Fjeldene rejser sig på fjordens sider og forsvinder ind i skyerne deroppe. Det regner, men intet kan tage storheden fra dette voldsomme landskab. Vandfald styrter i forskellig størrelse ned ad fjeldsiderne. Byen er mindre end jeg ventede, selv om kortet sagde < 1000 indb.

 

 
Mange smukke ....   ...træhuse i Seyðisfjörður

 

Jeg finder en pengeautomat, den er meget praktisk anbragt ved supermarkedet. Kan ikke få lov til at hæve 32.000, så jeg må ned på 30.000 is.kr. Går på opdagelse i supermarkedet. De har papkartoner med skruelåg, men kun på mælken ikke på yogurt. Køber bare sådan en italiensk ostebolle, jeg ikke kan huske hvad hedder i bagerafdelingen. Jeg har en banan, en muffin og masser af forsk. chokolade slik.

Så følger jeg skiltet mod Egilsstaðir - 28 km. Den oprindelige plan er ændret under rejsen. Jeg forstod på Larus, at passet her ikke er bare sådan lige.... og det får jeg bekræftet af de to tyske cyklister. Det er 13. gang de er på Island og de vil tage bussen til Egilsstaðir - belært af erfaringen. Han kalder mig "junger Mann", hvorpå jeg siger: Jeg er altså 68. Nå, men han er 86, så han har vel ret - trods alt. Konen er dog 10 år yngre.

Den første stigning klares på den midterste klinge med vinden i ryggen, men det bliver hurtigt værre med stigningen. Inden længe er jeg nede på 8 km/t på den mindste klinge og også snart i det mindste gear. Der kommer en dræbende lang stejl stigning, og vinden, der startede med at være en behagelig medvind, bliver en ubehagelig tiltagende sidevind, som jeg husker det fra Færøerne. Man kastes enten ud midt på vejen eller ud i gruset. Prøver at holde mig midt i højre vejbane. Så må bilerne selv om det.

 

Mit første vandfald - formodentlig ikke det sidste

 

Skyerne lukker sig snart sammen om mig for med mellemrum at spredes. I Japan var der noget, jeg kaldte "det grønne helvede". Det var, når man på vej op af et pas blev indhyllet i den frodige vegetation til alle sider. Intet overblik, ingen indikation af, hvor man befandt sig eller, hvor langt der var igen. Bare op, op, op. Det fortsatte i det uendelige.

Her er det "det hvide helvede", jeg omsluttes af. Sigtbarheden er under 100 m. Er netop kommet op over den hidtil værste stigning, det kunne se ud til - et kort øjeblik er skyerne væk - at der kun er 2 slyngninger tilbage.... Tilbage i det hvide viser det sig, at det ikke holdt. Jeg holder et par korte pauser undervejs og til sidst spredes skyerne heroppe i fjeldovergangen og landskabet bliver næsten plant. Der ligger spredte sneklatter heroppe, toppene er utvivlsomt dækket af sne

 

 

Det værste er overstået - højde: 825 m

 

Der kommer en opdæmning og en sø. Så ved man da, at her går det vandret. Jeg tjekker højden i mit ur. 825 m. Søen ender. Jeg havde gættet på noget vandkraft på Egilsstaðir siden - næ, det er ikke tilfældet. Der kommer en sidste bakke, og så går det nedad. Det ser egentlig ikke sådan ud, men jeg er hurtigt oppe på først 42 så 46 km/t. Efter endnu en lille bakke går det for alvor nedad et langt lige stykke. Jeg slår rekorden fra Chile: 72 km/t er jeg oppe på i medvinden, så er jeg fremme ved slyngningerne ned mod Egilsstaðir. Jeg standser for at tage regnjakken på igen. Den havde jeg taget af, da det ikke regnede SÅ meget, og det blev for varmt og vådt indeni.

Vinden er nu isnende kold. Med besvær får jeg regnjakken på, og så går det nedad de næste 12 km - og ikke stærkt. Jeg må læne mig og cyklen mod vinden for ikke at blæse af vejen - men ned kommer jeg.

Så før frokost har jeg fundet campingpladsen og indskrevet mig. Jeg sidder lige inde og skriver lidt og får varmen, før jeg sætter telt op og kører over til cykelreparatøren, der skulle bo i en bygning lige overfor pladsen.

Jeg finder stedet. Døren står åben - han reparerer vist lidt af hvert - men han er ikke at finde. I forretningen ved siden af, ved de ikke, hvor han er.

Det er styret, der lige har fået nye lejer, der nu er løst. Det ligner ikke min cykelmand ikke at lave det ordentligt. Jeg HAR styrnøgler derhjemme, men det var ikke lige DET, jeg regnede med at få brug for. Må prøve lidt senere.

Næste gang træffer jeg ham. Det er heldigt, for han kommer kun en gang imellem. Bor i Faskrudsfjörður og tager ofte cykler og den slags med hjem til værkstedet. Han synes det virker mærkeligt. Det synes jeg også. Han kan godt stramme det, men det bliver strammere end det bør, og så risikerer man at lejet ødelægges. Vi finder en middelvej. Der er en reparatør i Akureyri, hvis det bliver nødvendigt, men jeg kan godt køre med det - også som det var - men det var fint at få en pro til at komme med en vurdering. Og det er bedre end det var.

Har forhørt mig om vejene. Jeg havde allerede set på en skærm de har kørende at vejen til Askja vestfra stadig er vinterlukket. Nu fortæller hun, at vejen ned til Snæfell heller ikke er åben endnu og F88 vest for Jökulså har de sværeste overgange på Island, så den vil hun ikke anbefale mig. Så det ser ud til at Askja er ude af billedet.

Den nye plan har stadig 4 dage udenfor lands lov og ret, men så har jeg også Dettifoss med. Om 4 dage skulle jeg gerne være ved Myvatn. Byen hedder Reykjahlið og ligger på Vej 1 og man kan proviantere.

Det ser ud som om der er 4G her. Herligt.

 

32,5 km


[TILBAGE]   [NÆSTE]