
Rejsebrev nr. 14
          
          San Pedro de Atacama 29.07.02
          Chuqui - Calama 18.07 km
          
          Var som sædvanlig vågen flere gange af længere varighed. Jeg begynder 
          at tro, det er højden, der gør det. Til omvisningen i verdens største 
          åbne mine, skulle man møde 8.30 på en adresse i byen. Spurgte min 
          betjent, hvor længe  jeg ville være om at gå dertil, jeg havde 
          allerede aftalt, at cyklen godt kunne blive stående. Hvis ikke 
          politiet kan passe på den, hvem så? Han ville absolut have mig til at 
          vente 'un rato'. Jeg troede, det var fordi, jeg skulle hilse på 
          afløseren, der skulle komme kl. 8.00, men det viste sig, at jeg skulle 
          køres. Politiet yder en vis service her.
          Når skaderne gøres op fra i går, er jeg sluppet med lettere 
          hudafskrabninger på knæene, to halvforstuvede fingre og lettere 
          molestrerede negle og en ikke funktionsdygtig bagtaske. Det sidste 
          naturligvis det værste.
          Under besøget i minen kommer vi op i 2780 m. Som det er med sådan 
          nogle omvisninger, er alt det pladder man hører ligegyldigt, men 
          SYNSINDTRYKKENE overvældende.
Efter besøget er der en dame med et videokamera og nogle småpiger, der 
          vil mig noget. Først tror jeg, jeg skal filme dem sammen, men det er 
          MIG, der skal filmes. Det er lærerinden og nu skal pigerne vise, at de 
          kan engelsk, og jeg skal være forsøgskanin. De spørger det bedste de 
          har lært på engelsk, og jeg svarer tilsvarende på spansk, jeg ved 
          ikke, om det var meningen. Da dette åndfulde interview om mit navn, 
          min alder m.m. er ovre, ser jeg chancen for at blive kørt tilbage, men 
          det skal de ikke. Guderne
          må vide, hvad de så skal? De gule taxi'er kører kun til Calama, så jeg 
          går de halvanden km i den støvede hede.
          Får pakket om efter et nyt koncept. Den nye betjent kommer og snakker 
          lidt, mens jeg pakker. Vil vide hvorfor folk kommer for at se Chile? 
          Jeg forsøger at forklare ham nogle af mine indtryk, men han er ikke 
          overbevist. Jeg vil også nok sige, at jeg ikke tror, jeg kommer til 
          Chuqui mere, og at det at være betjent i sådan en støvet by ikke er 
          misundelsesværdigt. 
          Triller hele vejen til Calama, dog med bremserne slået til en del af 
          vejen. Calama er ikke en by at skrive hjem om, men jeg finder en 
          cykelmand, som hjælper mig med at købe sekundlim og få limet stadset 
          sammen. Låse/åbne-mekanismen er for fintfølende til at klare den 
          slags, men med et til lejligheden medbragt stykke stiv elledning, får 
          jeg den hurtigt til at sidde. Nu skal det prøves af i morgen. Han har 
          også talt med tyskeren, som kom fra Bolivia, og som rejste sydpå, men 
          at han skulle hedde Jeff, det vidste han ikke. Cykelmanden mener ikke, 
          det skulle være umuligt at cykle til Ollague og gennemgår ruten for 
          mig i detaljer, men jeg har besluttet at ville køre med dette tog. Det 
          skulle være en oplevelse af de mindre komfortable. Det er noget med en 
          tidsubestemt aftale om at befordre passagerer på strækningen. Det 
          giver underskud, så vedligeholdelse ser man vist stort på. Jeg skal 
          nok sidde i min sovepose det meste af vejen. Det tager omkring et døgn 
          og koster 7.000 uden cykel. Men den kan komme med.
          Desværre tager man siestaen alvorligt her inde i landet, og det er også 
          lørdag, men jeg håber, de åbner her 17.30. Jeg skulle gerne have nogle 
          oplysninger og få oparbejdet et nyt lager af 'alimentos'.
 
28.07.02 Hotstel Camino del Inca
        Calama - San Pedro de Atacama 109.53 km
        
        Kommer af sted kl. 8.15. Det sidste kvarter går med at prøve forskellige 
        løsninger med bagagen. Det har været det bedste 'alojamiento' i Chile, 
        når man lige ser bort fra mit luxustrip i Los Molles. Hun ville have 
        7.000. I sådan en situation taler jeg dansk. Der kommer tonefaldet bedst 
        til sin ret. Var det kun for én nat? Ja, nu. Men jeg kommer tilbage fra 
        San Pedro. Nå, så 5.000. Top. Der er to værelser her gennem gården. På 
        gangen er der køkkenvask, så med mit lille gasblus er det et helt 
        køkken. Fjernsynet står også her, så man kan se det fra begge værelser 
        med døren åben. Der er hele dynen af kanaler, så de har parabol. Jeg 
        finder CNN og ser, om en forfærdelig ulykke i Ukraine ved en 
        flyopvisning. Pæne kakler på gulvet. Kun et mindre hul i væggen og et 
        rædselsvækkende gardin ødelægger lidt af stemningen.
        Det bliver en hård start. Modvind og opad. Men som cykelmanden sagde (om 
        Ollague) man skal tidligt af sted for hele formiddagen blæser vinden ned 
        fra bjergene. Ved lossepladsen kommer en hær af gøende hunde ud imod 
        mig. Her frister de en trang skæbne. Sidste stop før døden.
        Ser senere noget bevæge sig på vejen forude, så løber det væk fra vejen. 
        Frem med kikkerten. Den er lidt for langt væk. Men dyret står stille. 
        Jo, rævehalen er tydelig. Det er denne ørkenræv, jeg også har
        set tidligere.
        Dagen er allerede meget bedre og vinden er lidt mere skråt fra siden. Da 
        jeg passerer nogle bjerge inde til højre, holder der tre biler. Her er 
        overfladen så hård og plan, at selv almindelige personbiler, kan vove 
        sig derind. Bag bjerget holder endnu én, og på toppen ser jeg, hvad der 
        foregår. Paraglidere. Vinden har allerede taget meget af og vor ven får 
        ikke nogen lang tur. Ned til foden af bjerget (200 m højt gætter jeg 
        på). Må håbe han har været tidligt ude. Nu er den næste oppe og samtidig 
        hører jeg, hvordan de sprænger i Chuqui. Fjerne drøn. I nat troede jeg 
        først, det var torden.
        Ved ca. 21 km standser jeg og betragter landskabet. Flad slette omkring 
        mig. Mod øst troner de høje Andes i disen. Chokeffekten fra forleden er 
        væk, men imponerende ligger de dér, voksende op af den flade slette. 
        Måske er der nogle lavere foran, i så fald er de skjult i disen. Mod 
        nordøst er nye toppe kommet til syne og mod sydøst rager en fjern kæmpes 
        kegle op over den kæde, jeg skal passere sidst på dagen. Mod vest er der 
        kun nogle meget lave brune bjerge, der afskærer området fra dalene bag. 
        Kæmpen må være Llacancabur. Mod vest ser jeg en sø ligge der foran 
        bjergene i horisonten. Faktisk er det som om horisonten forsvinder på et 
        stykke og to små toppe synes at svæve over "vandet". Luftspejling, fata 
        morgana.
        
        Klokken er 12.10 og jeg er nået et godt stykke, 43,5 km. Vejskulderen 
        som først manglede dukkede pludselig op efter 10 km. Jeg undrede mig, 
        men får senere forklaringen. Godt 35 km ude har arbejderne et depot, 
        hvor de også graver grus til at komme ovenpå den bløde asfalt, og herfra 
        arbejder de sig åbenbart ud til siderne. Og de arbejder sørme også om 
        søndagen. En almindelig personbil standser lidt fremme, og fra højre 
        side rækkes en arm ud med en lille flaske. Jeg når frem, og selv om jeg 
        antyder, at jeg har da drikkevarer med, tager jeg taknemmeligt imod 
        denne gestus. Vinden er nu taget til igen, men nu har jeg den nærmest i 
        ryggen og det giver forskellen fra 9-10 til 14-15 km/t. Bedst som det er 
        ved at blive lidt ensformigt, fanges mit blik af noget der bevæger sig 
        inde til venstre og minsandten, der går et større dyr, dér 50-75 m fra 
        vejen. Jeg når at tage et billede, hvor den nok kan skimtes som en prik, 
        men i kikkerten ser den flot ud. Helt alene. Jeg troede de færdedes i 
        flokke eller familier, men hvad er det for én? Lama, guanaco eller 
        vicuña? Ikke det første, men jeg tror min Bolivia-bog også har billeder 
        af dem. (Nu ved jeg det er en vicuña, den er på skærmen jeg sidder ved, 
        og jeg har spurgt).
        Jeg synes bare, jeg holder tempøt, men med ét er min vejrtrækning gået 
        over i denne hivende rytme. Det er begyndt at stige op mod den kam, jeg 
        skal over, men Så meget? Men et blik på højdemåleren siger alt: 2875 m. 
        Jeg går ned i tempo, der skulle gerne være luft til eftermiddagen også. 
        Fra 13 til 10 km/t. Det er det seje stykke, jeg er i gang med. Kammen 
        jeg skal over, har i nogen tid været skjult bag den stigning jeg er på, 
        men nu dukker den frem igen, så det må nok flade lidt ud? - hurra! Et 
        træ ved
        vejen undrer mig, godt nok har der på det sidste været disse spredte 
        tørre totter, men et træ? Et skilt ved det giver forklaringen: 'Dame 
        agua, por favor'! Og nogen må altså stoppe. Hvor er nu ekstra-vandet? 
        JEG skal i hvert fald ikke køre forbi!
        Skyer går ind imellem for solen, og en velsignet vind skubber bag på, og 
        alligevel er det hårdt. 3205 m siger måleren. Har ikke justeret den 
        siden Baquedano. Jeg har længe kunnet se den hvide skrå stribe på 
        bjergryggen forude og sætter mig det mål, at der vil jeg spise frokost 
        kl. 14.00.
        Sådan set kan det være fløjtende ligegyldigt hvor og hvornår jeg spiser 
        frokost, men i dette seje slid, må man have noget for øje, ellers går 
        man helt i sort. Jeg kan nu se, at det ikke lykkes, men pyt, der er ikke 
        langt. 14.20 er jeg ved autoværnet. Tid til væske, hvile og forhåbentlig 
        velvære. Her til sidst så jeg noget hvidt ovre til venstre. Efter nogen 
        granskning var jeg ikke i tvivl: sne. For næsten en måned siden hørte 
        jeg, vist i Los Molles, at der var faldet sne i San Pedro, og her så 
        lang tid efter, har skrænten formået at skjule den for solen. Men det 
        fortæller også om temperaturerne her oppe i passet.
        At komme i gang igen efter hver lille pause er en oplevelse. Specielt 
        nu. Opildnet af mad og drikke sætter jeg rask i gang, kun for efter 20 m 
        at mærke, hvordan noget, der skulle løbe ud i benene ikke gør det. Det 
        er som om de sygner hen under én, og farten må ned på det lavest mulige 
        5-6 km/t. øverst er vejen skåret de sidste 10 m gennem bjergryggen og 
        netop her lander en stor fugl 50 m foran mig på kørebanen. Desværre 
        kommer der en bil bagfra i det samme, men i flugten får jeg da set, at 
        den er hvid på
        det meste af undersiden af vingerne, ellers sort. Jeg tror, den hører 
        til Jote-slægten, der er sikkert flere arter.
        Efter bjergryggen flader landet ud og måleren standser ved 3410 m. I et 
        bus skur! Det eneste på de 100 km sidder jeg lidt i læ for den hylende 
        vind, der så venligt har skubbet mig på det sidste. Der er ret fladt på 
        et langt stykker - overraskende, jeg troede, vi bare skulle ned. Men 
        efter nogen tid kommer det så, faldet. Og endnu engang bliver jeg taget 
        på sengen. Mine forestillinger havde været fra 3000 m til 2600 m, men 
        jeg endte oppe i 3410 m og da jeg ser efter på kortet, skal jeg ned til 
        2200 m. Et fald på 1200 m!
        Så nedad går det! Vejen er ikke perfekt, så jeg holder den lige omkring 
        50. Stopper og får HH på. Og ned og ned og ned. Allerede her tænker jeg 
        på, hvordan jeg nogensinde skal komme OP denne vej. Da det endelig hører 
        op, skal benene i gang igen. Det er som om de nægter, og det stiger 
        også, det ser ikke ud af meget, men med de ben! Jeg troede, jeg bare 
        skulle ned til San Pedro, men godmorgen. Efter nogle skud chokolade, 
        hjælper det lidt, og jeg får slæbt mig op over en stigning. Det er 
        området med Valle de la Luna, Månedalen, og der er da også nogle lidt 
        interessante formationer, selv om det ikke er selve dalen, jeg kører i. 
        Men så kommer det!!
        Da jeg endelig er kommet helt op, går det igen ned i svimlende fart, og 
        nu kommer der først noget interessant inde til højre, men et øjeblik 
        efter pløjer vejen sig ned gennem det mest fantastiske landskab, jeg 
        endnu har set. Regn kløfter har skåret dette landskab ud. Det har samme 
        farve som røde mursten. Det er blevet eroderet til de mest fantastiske 
        takker og spidser. En lang række takker på højre side minder om ryggen 
        på en overdimensioneret kam øgle. Det er alle anstrengelserne værd. Jeg 
        bremser mig roligt gennem dette, og når endelig frem til San Pedro de 
        Atacama!! Endnu et mål. Klokken er vist ca. 17.30.
        Endnu en overraskelse: asfaltvejen hører op udenfor byen. Her bruger man 
        ikke asfalt. Det er meget rustikt. Minder mig om byerne ude i østen. 
        Indien og Nepal. Det ligner lerklinede huse, hvad det sikkert også er. 
        Byen ser ikke stor ud. Det er en turistfælde og en flipper-by. Bag de 
        lerklinede mure er der nogle steder moderne installationer, til moderne 
        priser og lidt til. Masser af overnatnigsmuligheder men alt er optaget 
        de første 4 steder. Det, jeg først passerede, men som jeg syntes så for 
        lurvet ud viser sig at have et værelse med eget bad til 12.000. Og 
        senere finder jeg et til 18.000. Den sekundlimede taske springer op, så 
        nu slæber den på baghjulet et sted. Pludselig står jeg ved et 'Sernatur', 
        det statslige turistbureau, og som ved et mirakel er det ved at åbne her 
        søndag aften klokken 18. Hun kan nu ikke hjælpe mig meget. Der er en del 
        steder med værelser til mine priser, men når de er optagne nytter det 
        ikke. Endelig kommer jeg i min søgen til et sted, hvor der også står 
        Camping, så nu har jeg for første gang slået mit telt op i mørke. Her er 
        kun unde mennesker. 2000 pr. nat. Mit næste problem bliver: hvad kan man 
        købe her i byen? Men der er internet-forbindelse.