Værste stigning hidtil - på vej til Lichtensteinklamm


   [HOME]

  1. København-Alpirsbach

  2. Alpirsbach

  3. Alpirsbach

  4. Alpirsbach-Tuttlingen

  5. Tuttlingen-Lindau

  6. Lindau-Feldkirch(A)

  7. Feldkirch-Landeck

  8. Landeck-Innsbruck

  9. Innsbruck-Zell am Ziller

  10. Zell am Ziller-Zell am See

  11. Zell am See 

  12. Zell am See-Pffarwerfen 

  13. Pffarwerfen-Tuttmoning

  14. Tuttmonig-Passau

  15. Passau-Linz

  16. Linz-Melk

  17. Melk-Wien

  18. Wien

  19. Wien

  20. Wien

  21. Wien

  22. Wien-København

  

[FORRIGE] [NÆSTE]

 

Rejsebrev 12

 

Mandag  01.08.11

Alt går efter planen. Jeg køber mig en time på nettet 8.30. 9.30 pakker jeg det sidste og må tage afsked med Martin og Josefine. Vi er alle lidt kede af at skilles. Der var umiddelbar gensidig sympati. Men nu har man jo telefon og e-mail. Betaler og kører først til cykelværkstedet. Den unge mand er ikke specielt imødekommende, men han gør hvad han kan og efter l-a-n-g tids søgen med flere negative resultater, finder han en skrue, der passer i gevindet og oven i købet også har forsænket hoved, omend det ikke er helt identisk. Nu sidder bøjlen da fast 4 steder, selv om den stadig er knækket. Hvad skylder jeg ham så? Det var ingenting. Det koster ikke noget! Jeg bliver helt rørt. Der er ikke megen tjenstvillighed og service derhjemme mere.
Jeg får provianteret og finder tilbage til cykelvejen i Bruck. Så skal jeg jo bare derudaf... Jo, tak. Dalen er meget smallere end den var fra Krimml. Det er ikke kun byerne, jeg bliver sendt op igennem. Op og ned over knolde går det. Stigninger på 6-8% af 2-300 m's længde. Det havde jeg ikke ventet.
Møder nogle schweizere. Da de skal vise mig, hvilken rute de vil følge til Wien, og jeg hiver kortet ud af plastiklommen, lægger jeg den fra mig på hendes cykel et sted, og da de bagefter kører videre, står jeg pludselig tilbage med kort men uden lomme. Efter dem! De har ikke så meget bagage, og jeg ville aldrig have indhentet dem, men heldigvis er lommen faldet af og jeg har igen et sted at anbringe kortet.
Så bliver dalen endnu smallere og cykelvejen går skiftevis på den ene og den anden side af hovedvejen. Hver gang den bliver ført under, er der advarselstavler og spejle for det går jo stejlt ned og op, og der kan jo være modkørende.
Dagens clou kommer, da hovedvejen forsvinder i en tunnel, og vi følger den gamle hovedvejs slyngninger på bjergsiden gennem slugten. Så går det ned, ned, ned mod floden mens den nye hovedvej forsvinder på lange ben højt over os.
Nu sidder jeg i Lend og spiser frokost. Det er forbløffende: i min retning er der ingen trafik, i den modsatte retning virker det som om ALLE hovedvejens (den nye) biler kommer.
Jeg konkluderer, at enten har der været en ulykke eller også er der vejarbejde i det ene spor.


Under motorvejen Tilbageblik på Schwarzach stigningen

 

Da skiltene vil have mig under banen og op i himlen igen, nægter jeg og bliver. Lidt senere kommer bekræftelsen: Det er heldigvis vejarbejde højt oppe på den nye betonvej. De er vist ved at udvide den.
Senere er der ingen kære mor. Ingen valgmuligheder: jeg skal bare op! Det er den værste stigning jeg har oplevet endnu. Det stejleste stykke må jeg op at stå og tvinge pedalerne ned skiftevis. Jeg kan lige netop gøre det langsomt nok til at jeg kan få vejret. 5 km/t. I flere omgange går det op. Belønningen er udsigten over Schwarzach, der ligger hvor dalen udvider sig. Dog kun for at smalle til igen.
Op igen. Ned ad bakke til Salzburg? Jo, godmorgen, hvor naiv kan man være?
På vej op igen kommer jeg til at standse en cyklist på vej ned. Han fortæller, at der både er en Tauernradweg og en Salzachradweg, som skulle gå langs med floden hele vejen til Salzburg. Jeg har svært ved at tro det - synes der var steder, den ikke KUNNE have gået ved floden, men det skal da undersøges. I øvrigt er jeg lige ved at være ved et af mine "sights", Lichtensteinklamm, og endnu bedre: vejen er flad frem til Bischofshofen.


Der rives hø Udsigt over Schwarzach


Lichtensteinklamm er alle anstrengelserne værd. Temmelig overraskende åbner der sig en klippespalte i de ellers formfulde, bløde bjergsider. Vandet har slidt sig ned her i millioner af år. Man går og går op ad smalle træbroer, på stier hugget ind i klippen. Gennem tunneler brudt gennem bjerget, hele tiden akkompagneret af vandets brusen og brølen. Stien slutter ved vandfaldet, hvor vandet fra siden styrter 20 m ned og tilslutter sig floden.
Dagen er reddet.


Lichtensteinklamm... ...reddede...

 


...på sin vis... ...dagen



En grå mur rejser sig for enden af dalen. Omsider kommer jeg ned til floden og følger den mod muren.
Muren viser sig at hedde Tennengebirge med 4 toppe på omkring 2400 m. Floden løber vest om.
Pludselig er der et skilt til venstre med camping. Den vej tager jeg, og nu har jeg installeret mig og skal bare have lavet pasta med schinken.
Det er et betagende syn, at sidde her udenfor teltet på en plastikpose (en mindste lille stol vil være en forbedring) og se op på muren med alle dens takker som solen stadig skinner på, nu hvor skyggen for længst har sænket sig over pladsen her. Pladsen ligger lige til floden. Desværre er det jo sådan i dale, at tingene bliver presset sammen. Jernbanen løber lige på den side af floden - og der er ingen støjvold...

64.4 km
14.7 km/t
46.3 km/t
4:21:23 tim

 

[FORRIGE] [NÆSTE]