På konditori i Melk - med jazz på gaden

[FORRIGE] [NÆSTE]

Rejsebrev 16

Fredag  05.08.11

Det er en grå morgen. Diset og fugtig. Jeg var vågen og oppe at tisse kl. 4 og lå så i lang tid og talte tysk med mig selv. Inde i hovedet går det ofte meget bedre end udenfor. Lejren blev jo tæt pakket i går. Brænderen, jeg havde sat lidt fra teltet, stod lidt efter nærmest på hovedgaden.

Alarmerne begyndte ved 5-tiden, er der virkelig nogen, der står op og kører der? Lidt over 7 stabler jeg mig på benene og spiser morgenmad henne ved bordet, hvor jeg sad med Bruno og Helmuth. De sidder der igen og har allerede pakket. Skal lige have en yougurt. Deres næste mål er også Melk. Der er 3 campingpladser fortæller den officielle Donau radweg bog. Min siger ikke noget om det.

Der er mange måder - og steder - at sige det på Biltransport på floden

Donau krydses.... ...igen

Jeg er på et ret åbent stykke, hvor floden er bred og omgivelserne ikke særlig høje. Møder tyskeren og stopper lidt. Da jeg senere er standset for frokost, ser han mig ikke og jeg må ud og råbe efter ham: H A L L O.....
Der er et kedeligt stykke indlands-omkørsel. Efter Grain smaller floden til og højere skovklædte sider rejser sig. Solen har efterhånden fået overtaget over skyerne, som den skinner mere eller mindre igennem. Det bliver varmt, men det er også meget fugtigt.

Kæmper mig frem til Melk allerede før 16. Jeg tog den skiltede vej, hvad der sendte mig over floden på en bro man kom op til i et "Rundetårn" med 4-5 cirklinger. Der var tidligere et kedeligt stykke, hvor man kørte på hovedvejen.
Jeg vælger at slå teltet op i solen, så kan det tørre, og jeg behøver ikke at være i det, før det engang bliver mørkt.

Stift Melk som Markus skrev om viser sig at være et kloster, der imponerende viste sig oppe på bakken, da jeg nærmede mig.
Kører ind til byen for at finde et konditori. Det lykkes, og jeg får Mohrtorte (med ribs) og cappucino. En harmonika og en trompet spiller i gaden. De er gode. Lige nu er det "Mona Lisa...."

Bagefter kører jeg op og ser på klosteret, der er kæmpestort, men det er for sent at gå ind, så jeg nyder det udefra. Jeg troede klostre skulle værbeskedne, det er det her i hvert fald ikke. Voluminøst, prangende synes jeg, dækker bedre - og tænker på eremitten i tårnet.

Stift Melk: Klosteret set udefra Og inde fra gården

Jeg har sendt nogle beskeder til Markus, de seneste har han ikke svaret på, men det var også mere info om, hvor langt jeg var kommet. Nu skrev jeg, at jeg vil prøve at ringe ved 21-tiden i aften.
Kommer til at snakke med et italiensk par, da de har den officielle Radweg bog. Jeg bør vide, hvilken campingplads, jeg satser på.
Det bliver en længere seance, de vil gerne snakke og hun er ret god til engelsk. De er kørt i bil til Passau med cyklerne og cykler nu til Wien og tager toget tilbage.

Jeg cykler ind til byen, hvor jeg tidligere fandt et sted, jeg ville spise. Bestiller øl OG vin. Jeg skal smage den lokale hvidvin, skrev Markus. Pizza'en hedder del Porto i stedet for Napoli denne gang. De kan ikke være italienere. Man må tilsyneladende ryge på restauranter her?

Jeg ringer til Markus og han tager den næsten øjeblikkeligt. Jeg snakker om campingpladser, men han siger, at godt nok er lejligheden ikke stor, men de har en sofa, og han synes, jeg skal komme der, så kan jeg altid gøre noget andet, hvis jeg synes det er for småt.
Så jeg kører til Gablenzgasse i morgen.