I uvejsomt terræn - til Maoxian


[HOME]

1. Chengdu 12.04.10

2. Chengdu 13.04.10

3. Chengdu 14.04.10

4. Chengdu - Maoxian 15.04.10

5. Maoxian 16.04.10

6. Maoxian 17.04.10

7. Maoxian-Chengdu 18.04.10

8. Chengdu 19.04.10

9. Chengdu 20.04.10

10.Chengdu 21.04.10

11.Chengdu - Kunming 22.04.10

12.Kunming 23.04.10

13.Kunming 24.04.10

14.Kunming (Shilin) 25.04.10

15.Kunming 26.04.10

16.Kunming - Dali 27.04.10

17. Dali 28.04.10

18. Dali-Lijiang 29.04.10

19. Lijiang 30.04.10

20. Lijiang-Tiger Leaping Gorge 01.05.10

21. Tiger Leaping Gorge - Lijiang 02.05.10

22. Lijiang-Kunming 03.05.10

23. Kunming 04.05.10

24. Kunming (West Lake Mountain) 05.05.10

25. Kunming 06.05.10

26. Chengdu 07.05.10

27. Chengdu (Airport) 08.05.10

28. Chengdu (Dujiangyan) 09.05.10

29. Chengdu (Cykelværktøj) 10.05.10

30. Chengdu - Jiuzhaigou 11.05.10

31. Jiuzhaigou 12.05.10

32. Jiuzhaigou-Songpan 13.05.10

33. Songpan-Maoxian 14.05.10

34. Maoxian 15.05.10

35. Maoxian 16.05.10

36. Maoxian (Rådhuset) 17.05.10

37. Maoxian - Chengdu 18.05.10

38. Chengdu 19.05.10

39. Chengdu-Guangyuan 20.05.10

40. Guanggyuan-Xi'an 21.05.10

41. Xi'an 22.05.10

42. Xi'aN (Moskeen) 23.05.10

43. Xi'an 24.05.10

44. Xi'an - Chongqing 25.05.10

45. Chongqing 26.05.10

46. Chongqing 27.05.10

47. Chongqing-Chengdu 28.05.10

48. Chengdu-Shifang 29.05.10

49. Shifang-Anchang 30.05.10

50. Anchang-Deyang 31.05.10

51. Deyang-Chengdu 01.06.10

52. Chengdu 02.06.10

53. Chengdu - CPH 03.06.10

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 33

 

Fredag 14.05.10
Jeg spiser mysli I "Emma`s Kitchen" kl. 6.30, det er aftalt aftenen før. Yougurten ligner ikke det den plejer. Jeg spørger om man kan købe yougurt I forretningerne I Songpan? Nej, den kommer fra "The Grasslands". Det er yak-youg. Mnn. The real stuff.
Hvor var hun da jordskælvet indtraf? I restauranten. De fik alle ud på gaden I en fart, der var nogle, der måtte forlade internettet I en vis fart. Så stod de der midt på gaden, og da der ikke var nogle høje bygninger I nærheden, mente de sig I sikkerhed. Der var ikke noget, der styrtede sammen her I Songpan. Flaskerne I køleskabet klirrede kraftigt samt flaskerne I baren, men de faldt ikke ned. Men alle, undtagen dem I træhusene, sov udendørs I den næste tid - som jeg desværre ikke fik spurgt, hvor lang var.
Vi skal med forskellige busser, tyskeren og jeg, der er en der kun kører til Maoxian, så jeg finder hans bus, og vi får sagt pænt farvel. Måske ses vi I Chengdu?
Bussen kører, han har ikke lukket døren, det er koldt og jeg sidder forrest. Men han lukker den vel, når vi er kommet ud af byen efter at have samlet dem op vi skal? De viser ingen billet og betaler I hvert fald ikke ved indstigningen. Gad vide, hvordan det fungerer?
Vi kører ud I den sydlige ende af byen og vender på en tankstation. Så kører vi tilbage igen, hvad er meningen? Tilbage på busstationen kommer der flere på - så kører vi igen.
Vi samler to op med store pakker - så endelig lukkes døren. Nu er det alvor!
Dalen er ret bred, vel 300 m og vejen er ikke så slem som frygtet. Et sted er der blomstrende frugttræer.
Aha. Det er kontant betaling ved udstigning, men ingen billet. Han benytter lejligheden til at gå bussen igennem og få betaling fra dem uden billet. Døren skal have en arm og en fod for at åbne - der er ofte en forklaring.
Så vender han bussen og kører tilbage, det lyder ikke som om det er populært.
Klokken er 7.55, børnene er på vej I skole og vi er tilbage, hvor vi begyndte - på busstationen. Nogle farer ud og mens han vender bussen kommer de farende ind igen, vistnok med nogle flere. Jeg tror det var en minibus, der havde opgivet at få fyldt op.
NU går det over stok og sten. En voldsom tordenbyge I går aftes har gjort Min flodens vand brunt. Den overdækkede gårdsplads udenfor skrånede og alt vandet samlede sig I vores ende. Var der kommet mere, var det løbet ind I værelserne.

 
Vejens beskaffenhed...   ...var ikke den rene spøg

 

Tordenbygen har ikke gjort vejen mere fremkommelig. Ind imellem sejler bussen rundt I mudderet, men igennem kommer vi. Dalen bliver skiftevis bredere og smallere, vi er på 2800 m. Ind imellem er der plads til marker.
Vi kommer til en by, jeg efter kortet lokaliserer til Anhang. Vi er vel en femtedel af turen og klokken er kun 8.45 - vi har reelt kun brugt en time.
Vi stopper et sted og får lige nogle poser med for en gammel dame. Bare ind gennem chaufførens vindue.
Med mellemrum er mændene der med deres grønne og røde flag. Lige nu venter vi på, at en større kortege skal passere.
En væltet lastbil I en landsby taler sit tydelige sprog. Vi har to højtlæssede foran os lige nu. Her med floden til den ene side, er de ikke meget for at komme ud af stedet. Det er ikke til at se, hvad der sker, men så kommer den forreste frem I synsfeltet netop som den tipper ud mod floden - men den klarer frisag - tipper tilbage igen.
Fremad går det, en strækning hvor den nye vej skal gå på den anden side af floden er den gamle vej intakt, men det er alt for kort desværre.
Vejen er spærret af en bunke klippestykker, men en gravko er ved at skovle dem op I en lastbil - så det venter vi lige på.
Vi har indhentet en lidt større bus, det er tydeligt, at den har det sværere på denne vej end os.
To vestlige langturs cyklister er på vej nordpå. Vi møder dem på en af de få strækninger med asfalt. Skidtet og prøvelserne står malet I ansigterne på dem.
Klokken 11.30 er der endelig toiletstop. Tyskerens bus holder der med et sammenbrud, jeg ved ikke hvad. Han siger, de mener, at nå frem ved 21-tiden I aften. Vi skal hurtigt videre - han er jo en time bagud.
Antallet af modkørende er døet ud. Der burde jo heller ikke være nogen. Dem vi har mødt, må være dem, der ikke nåede helt igennem I går?
Min floden hvis til tider meget brusende vand vi har fulgt hele dagen, er dæmmet op et sted længere fremme. Man borer en tunnel og bygger brør til den nye vej her.
De sidste 36 km (eller var det 56?) ser ud til at skulle foregå på den gamle vej. Hvad jeg ikke vidste er, at den går op, op over et mindre bjerg. Den nye skal bores igenne, tror jeg. Vi har været oppe I 23-2400 m, nu fører hårnålesving os ned mod floden igen. Vi skal over på den anden bred det sidste stykke - så meget ved jeg.
Det var vist godt, jeg aldrig nåede så langt dengang. Alt dette kan man ikke se på kortet, men jeg tror jeg har læst om det. Det fremgik bare som om det var meget tættere på Songpan.
Så er der en pause mere - bussen skal vaskes. Måske vejen så er ok resten af vejen?
Kl. 13 kører vi igen, det var lige et kvarter. Det går nedad, de er ved at lave den nye vej helt nede ved floden dybt under os.
Men da vi kommer ned, er der ikke noget der er færdigt, men bussen er ren - så længe det varer - og det var ikke længe.
Vejen går frem og tilbage over floden. Det ses heller ikke på kortet.
Vi holder. Der er vist en gravko, der lige skal rydde vejen for os.
Endelig kommer "den rigtige" bro til den anden side, 28 km igen, 22 iflg. kortet, det tror jeg da. Og så holder vi igen og klokken er to.
Vi kommer videre, men kl 3 sætter trafikken sig uhjælpeligt fast. Der går dog kun 10 min, så ruller det igen - nogle 100 m. Næ, det er for alvor - vi kører.
Vi når at sidde fast indtil flere gange mere, men endelig breder dalen sig ud og Maoxian Hotel International ligger der nogle km nord for byen - snart, snart...
16.05 holder vi ved busstationen og jeg ved lige præcis hvor jeg skal hen, efter 9 timer I denne bus trænger jeg kraftigt til mit værelse til 160 RMB på WestQiang Homeland Hotel og en kop te - og mine to småkager, der er næsten hele endnu.
Det var hård kost.

[FORRIGE]  [NÆSTE]