Med metro og bus til Ciqikou


[HOME]

1. Chengdu 12.04.10

2. Chengdu 13.04.10

3. Chengdu 14.04.10

4. Chengdu - Maoxian 15.04.10

5. Maoxian 16.04.10

6. Maoxian 17.04.10

7. Maoxian-Chengdu 18.04.10

8. Chengdu 19.04.10

9. Chengdu 20.04.10

10.Chengdu 21.04.10

11.Chengdu - Kunming 22.04.10

12.Kunming 23.04.10

13.Kunming 24.04.10

14.Kunming (Shilin) 25.04.10

15.Kunming 26.04.10

16.Kunming - Dali 27.04.10

17. Dali 28.04.10

18. Dali-Lijiang 29.04.10

19. Lijiang 30.04.10

20. Lijiang-Tiger Leaping Gorge 01.05.10

21. Tiger Leaping Gorge - Lijiang 02.05.10

22. Lijiang-Kunming 03.05.10

23. Kunming 04.05.10

24. Kunming (West Lake Mountain) 05.05.10

25. Kunming 06.05.10

26. Chengdu 07.05.10

27. Chengdu (Airport) 08.05.10

28. Chengdu (Dujiangyan) 09.05.10

29. Chengdu (Cykelværktøj) 10.05.10

30. Chengdu - Jiuzhaigou 11.05.10

31. Jiuzhaigou 12.05.10

32. Jiuzhaigou-Songpan 13.05.10

33. Songpan-Maoxian 14.05.10

34. Maoxian 15.05.10

35. Maoxian 16.05.10

36. Maoxian (Rådhuset) 17.05.10

37. Maoxian - Chengdu 18.05.10

38. Chengdu 19.05.10

39. Chengdu-Guangyuan 20.05.10

40. Guanggyuan-Xi'an 21.05.10

41. Xi'an 22.05.10

42. Xi'aN (Moskeen) 23.05.10

43. Xi'an 24.05.10

44. Xi'an - Chongqing 25.05.10

45. Chongqing 26.05.10

46. Chongqing 27.05.10

47. Chongqing-Chengdu 28.05.10

48. Chengdu-Shifang 29.05.10

49. Shifang-Anchang 30.05.10

50. Anchang-Deyang 31.05.10

51. Deyang-Chengdu 01.06.10

52. Chengdu 02.06.10

53. Chengdu - CPH 03.06.10

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 46

 

Torsdag 27.05.10
Chongqing er på flere måder en by i flere niveauer. For at komme til Tinas Hostel går man fra 2.klasses gaden ned ad en trappe. Tinas er nu stadig 2.klasse, men fortsætter man ned ad trappen kommer man til 3.klasse. Inde iI centrum har vi 1.klasse, med Metropolitan Tower og lignende steder. I virkelighedens verden er springet ikke fra 1. til 3. Klasse, men ufatteligt. Fra det grimmeste, usleste til det mest strømlinede og sofistikerede. Og så er der stadig dem, der er helt udenfor nummer - helt oppe på toppen.
På den måde er Chongqing et billede på det moderne Kina. Det kører i mange niveauer og tempi.
Jeg går ned ad trapperne og strejfer rundt i de maleriske, men usle gader. På et tidspunkt går jeg ind for at se, om man kan komme længere ned, men opgiver. Men det skal jeg ikke, siger en mand, og han har ret, så jeg bevæger mig ned ad trapper en 4-6 etager. Og når på denne måde flodpromenaden. Der er endda en sti endnu længere nede. Og endnu længere nede sidder fiskerne.
Jeg beslutter at tage til Ciqikou, en gammel bydel, der skulle være noget af det eneste, der er tilbage af det gamle Chongqing. Der er mere end 10 km.
Jeg skal først tage med metroen, monorail'en, "light way`en" eller "qing gui", den har mange navne. Metroen koster 3 RMB for 8 stationer. En bus ville være 1 1/2. Man kan godt se forskel på klientellet. Men sådan har det også udviklet sig i Kina. Vil man have det rigtig billigt, tager man det langsomste tog, den øverste køje eller det hårdeste sæde. Vil man hurtigt frem betaler man blot. Train ticket offices er blevet til, fordi en fremstormende klasse ikke vil stå i kø på stationen i timevis - og risikere at blive overhalet af en soldat af folket i sidste øjeblik.
Monorail'en er lidt som en rutschebane. Sporet må følge bjergets linjer, så det går lidt op og ned og ud og ind.
Fra "Da Ping" skal jeg med bus 467 og køre til endestationen, dejlig simpelt.

 


   
Ikke alle har lige en barnevogn   Udvendig rørføring

 

I bussen kører vi forbi endeløse højhuse km efter km. Jeg begynder at tro dem, der hævder at Chongqing er verdens største by med mere end 30 mill. indbyggere. Kun 3,5 mill. i bykernen, men...
Jeg er på søvnens grænse ustandseligt i denne bus, er det den fugtige varme?
Ciqikou ER en gammel lav bydel, men de mest charmerende, mest træbyggede huse er blevet den sædvanlige turistfælde. Resten er knap så malerisk.


   
Turister i Chiqikou   Hvem sagde træt?


På vejen tilbage gælder det om, at komme af det rigtige sted. Søvnen trænger sig på fra første sekund igen, men jeg er da vågen nok til at registrere på et skilt ved et stoppested, at nu er der kun to stop tilbage. Må spørge efter "Qing gui", de reklamerer ikke voldsomt.
Tilbage med 2 yogurt købt på vejen beslutter jeg mig for en tur med kabelbanen over Yangtze. Finder den uden problemer. Hvordan med min højdeskræk? Mærkeligt nok er jeg helt upåvirket. Måske fordi 'vognen' er så stor?
Det er stadig meget diset, men jeg tager da nogle billeder.

Tilbage hos Tina snakker jeg med et norsk par fra Bergen. De skal på cruise på Yangtze. Senere dukker et ældre hollandsk par op. De skal også på Yangtze. Der er tilsyneladende ikke den store tilgang til "the chinese style", som Burghard og jeg var på, for disse er meget dyrere.
Temperaturen er behagelig her til aften, men der var MYG udenfor. 2 stik på den ene underarm. Så jeg er trukket ind på værelset, så kan jeg følge CCTV News - nyt engelsk sproget program - med det ene øre.
 

[FORRIGE]  [NÆSTE]