Langs kysten til Shizuoka


[HOME]

1. CPH 12.08.13

2. Narita - Tone 13.08.13

3. Tone 14.08.13

4. Tone 15.08.13

5. Tone - Oarai 16.08.13

6. Oarai - Tomakomai 17.08.13

7. Tomakomai - Iwamizawa 18.08.13

8. Iwamizawa - Azahikawa 19.08.13

9. Azahikawa - Kamikawa 20.08.13

10.Kamikawa - Nukabira Onsen 21.08.13

11.Nukabira Onsen - Tokachigawa 22.08.13

12.Tokachigawa - Kushiro 23.08.13

13.Kushiro - Shibesha 24.08.13

14.Shibesha - Lake Kussharo 25.08.13

15.Lake Kussharo - Lake Akan 26.08.13

16.Lake Akan - Abashiri 27.08.13

17.Abashiri 28.08.13

18.Abashiri - Sapporo (tog) 29.08.13

19.Sapporo - Otaru 30.08.13

20.Otaru - Kamoenai 31.08.13

21.Kamoenai - Makkari 01.09.13

22.Makkari - Yakumo 02.09.13

23.Yakumo - Hakodate 03.09.13

24.Hakodate - Aomori 04.09.13

25.Aomori - Lake Towada 05.09.13

26.Lake Towada - Lake Tazawa 06.09.13

27.Lake Tazawa - Hanamaki 07.09.13

28.Hanamaki - Tsukidate 08.09.13

29.Tsukidate - Sendai 09.09.13

30.Sendai - Tone 10.09.13

31.Tone 11.09.13

32.Tone 12.09.13

33.Tone - Kurihama 13.09.13

34.Kurihama - Hakone 14.09.13

35.Hakone - Gotemba 15.09.13

36.Gotemba 16.09.13

37.Gotemba - Fujinomiya 17.09.13

38.Fujinomiya - Shizuoka (Kyoto) 18.09.13

39.Kyoto 19.09.13

40.Kyoto 20.09.13

41.Kyoto 21.09.13

42.Kyoto - Nara 22.09.13

43.Nara - Wakayama 23.09.13

44.Wakayama - Higashikagawa 24.09.13

45.Higashikagawa - Takamatsu 25.09.13

46.Takamatsu - Iya Valley 26.09.13

47.Iya Valley 27.09.13

48.Iya Valley - Imabari 28.09.13

49.Imabari - Onomichi 29.09.13

50.Onomichi - Hiroshima 30.09.13

51.Hiroshima 01.10.13

52.Hiroshima - Takayama (tog) 02.10.13

53.Takayama 03.10.13

54.Takayama - Matsumoto 04.10.13

55.Matsumoto - Hakuba 05.10.13

56.Hakuba - Nagano 06.10.13

57.Nagano - Tone 07.10.13

58.Tone 08.10.13

59.Tone - Narita 09.10.13

60. Narita - CPH 10.10.13

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 38

 

Onsdag 18.09.13     52,16 km

 

Da jeg spurgte til morgenmaden, fik jeg at vide, at det var continental breakfast. Men helt uden japansk islæt er den nu ikke. Der er ris. Og da man trods alt ikke spiser KUN ris, er der denne brune sovs med karry smag - og en ske. Der ER kød i og lidt grønt, men mest bare sovs. Det lægger bunden.

Der er en automat til kaffen. Denne gang er jeg opmærksom på de røde og blå farver, men desværre er der ingen tekst, jeg kan læse denne gang. Damen kommer straks og hjælper mig. Her er også den instant miso soup, han fortalte om i receptionen, men jeg tager nu kaffe americano.
 

Det er udelukkende enlige mænd her til morgen, og jeg ser kun én, der ikke tager ris og sovs. Der er også en kaffemaskine, ser jeg så. Må have damen til hjælp. Det var den store knap, man skulle trykke på. Den maler bønner og det hele og har et italiensk flag på siden. Dét er god kaffe.

Der er margarine til bollerne og brødet og en slags smørekniv, der ikke kan skære. Det lykkes mig alligevel, at få filet bollen over. Jeg var lige ved at tage min lommekniv frem.

Jeg har fået book'et 3 af de 4 nætter, jeg har tænkt mig at være i Kyoto, nemlig de sidste. Det hjalp de mig med i receptionen. Men det vil sige, at i aften har jeg ingenting. Planen er at køre de sidste 40-50 km til Shizuoka og tage Shinkansen i eftermiddag.

Kører ud i byen kl.8. Vejen fører mig uundgåeligt til Fujisan Hongu Sengen Taisha Shrine. Ja det hedder det i følge kortet. Det skulle være der pilgrimmene startede fra, når de skulle bestige det hellige bjerg. Først rensede de sig i dammen, der fyldes med vand fra en kilde, der skulle have sine rødder oppe på bjerget et sted. Vandet skulle være 13 gr. året rundt. Jeg mærker på
det. Det kan godt passe.

Man er i gang med morgenrengøringen, da jeg kommer. Pladsen bliver fejet, trommerne støvet af. Klokken 8.30 kalder en tromme til gudstjeneste af en slags. B-o-o-m, b-o-o-m, bo, bo, bo, b-o-o-m gentages et antal gange. Der er én der leder og munkene (går jeg ud fra) messer en l-a-n-g rytmisk tekst. Det varer 7-8 min.

Ikke alle måtte deltage i ceremonien
 

Undervejs kommer en "nonne" hen ved siden af mig. Bøjer sig 2 gange forover. Klapper to gange, og bøjer sig en sidste gang. De ansatte? iført arbejdstøj deltager også. Bagefter fortsætter de arbejdet...

Forlader hotellet lidt over 9. Havde egentlig tænkt mig at køre til Route 396 og tage den, men i Fuji City føler jeg trang til et toilet og kører ned til stationen, hvor jeg ser hvordan jeg nemt kommer til Route 1. Jeg vil utvivlsomt spare mindst ½ times lyskurv-venten.

Cykelstien langs 1'eren er nu ikke så enkel, der er en del arbejder i gang. Retningen er der ikke så megen tvivl om, bjergene går helt ud til kysten, så både 1'eren, 396, toget og expressvejen skal undertiden være der - så der er trangt.



Klemt inde mellem 1'reren og motorvejen

 

Nu sidder jeg i Shizuoka og venter på, at Shinkansen 14.11 skal komme. Med JR ville jeg skulle skifte 4 gange. Det koster også kun det halve, men tager 3 gange så lang tid. Her er der to spor ekstra i midten til de gennemkørende tog. Det er imponerende og også lidt frygtindgydende, når sådan et Shinkansen tog på 200 m's længde kommer hamrende gennem stationen.

Shinkansen på vej ind på perronen


Og det er vist lidt over halvdelen....


Nu er "liget" forsvarligt surret ude ved døren, og jeg har fundet mig et sæde. Når man sidder bagest i sådan en vogn og kigger frem, minder det altså¨lidt om et fly med sine 3 sæder i den ene side og 2 i den anden - det bliver bare på jorden.

Jeg glemte helt at få at vide, hvornår vi var fremme i Kyoto, men jeg fandt da en "timetable" på perronen og fik noteret, hvor vi standsede og hvornår. 15.49 skulle vi være fremme.

At japanerne er så langt fremme, når det gælder teknologi, kan ikke undre, når man tager deres arbejdsomhed i betragtning og den omstændighed, at landets geografi gør, at der skal bores tunneler og bygge broer, hvis dette langstrakte rige skal hænge sammen, som et moderne samfund.



Højteknologi overalt 

Toget kører de ca. 100 km fra Nagoya til Kyoto på 31 min. Med acceleration og nedbremsning må det give over 200 km/t....

Vi holder i Hamamatsu. Umiddelbart efter er der en stor sø, som åbenbart er en afsnøret del af havet, og endnu senere på vej mod Nagoya, trækker bjergene sig langt væk, og vi kører i fladt land overstrøet med flade byer, rismarker og elmaster. Så kommer en større by med spredte højhuse - det er vist Nagoyas forstæder.

Hvert andet øjeblik har vi mødt et Shinkansen tog på vej i modsat retning. Det giver et ryk i toget i det øjeblik vi mødes... men det gør det jo også når man kører til Ystad...

En ung mand står foran mig, da vi skal af, og jeg får ham til at tage cykeltaskerne, folk står jo klar til at stige på, når alle er kommet af.

Så gør jeg ellers som sædvanlig: Gør cyklen klar igen, laster den og finder elevatoren. Da jeg efter at have været på toilettet kommer ud igen, står der 2 tog kontrollører og ser meget interesseret på cyklen. De rabler en hel masse af sig. Så vidt jeg forstår, om jeg er kommet med Shinkansen? Ja, fra Shizuoka... Den ene holder fast i styret, da jeg vil til at bevæge mig videre,
jeg er ved at blive lidt mopset. Viser min billet og siger: 14.11 Shizuoka - 15.49 Kyoto... De følger mig mod udgangen, hvor der viser sig en trappe ned. Egentlig skulle jeg jo nu lede efter en elevator, men jeg er for ophidset til det, og de skal i hvert fald ikke hjælpe mig ned med cyklen... Altså bærer jeg den hele vejen ned med et enkelt stop halvvejs - det var godt det ikke
var opad....
 

Nede ved billet kontrollen forstår jeg nu på den unge mand dér, at jeg ikke må pakke cycklen ud oppe på perronen, men først gøre det EFTER billet-kontrollen. Hvor tåbeligt kan det blive? Og hvor meget kan man hænge sig i regler? Den anden vej kan jeg forstå det. De vil gerne sikre sig, at cycklen KOMMER i en bicycle bag, men det må den jo så have været, når jeg står af - eller hvad?

Jeg er efterhånden vant til disse mastodont stationer, så jeg finder tourist office og får book'et en seng på et hostel, der hedder Sparkling Dolphins Inn. Der var ikke nogen campingplads i nærheden af Kyoto.


 

[FORRIGE]  [NÆSTE]