Sort som en kulminearbejder efter en lang dag


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 16
Torsdag 17.04.08
Pingyao, Yamen Hostel kl.8.15
 
Lidt vemodigt igen at skulle videre. En dejlig by. Dejlige mennesker her på hostel`et. Og tilpas engelsktalende til at det kan bruges til noget.
Lå i morges og tænkte på hvad der var foregået i mit værelse gennem tiderne.
Engang var hele "konplexet" hjemsted for en rig familie. Senere måske 20 familier? Og under kulturrevolutionen? Hvilke tragedier og lidelser har det været vidne til?
Har flottet mig med Swiss Breakfast, som jeg venter på efter først at have lagt bunden med to forskellige slags "boller". Den ene af den dampede slags. Jeg kan ikke huske, hvad de hedder.
Turen skulle gerne ende i Huozhou i dag. Lidt over 100 km, men er vejen fortsat ligeså god, er det intet problem.
Jeg glemte vist at fortælle, hvorfor jeg kalder manageren Xiao Lu. Lu er naturligvis hans navn, mens xiao egentlig betyder lille. Som den ældre tiltaler jeg ham med xiao først, mens han tilsvarende, hvis han kendte mit navn, skulle tiltale mig lao Steen.
Jeg tror nu ikke det bruges så meget mere, jeg synes ikke jeg hører det på min vej.
Da jeg endelig er klar til at køre, er de der alle sammen. Den kønneste af pigerne snupper min cykelhjælm og spankulerer rundt med den, så jeg bliver nødt til at tage et billede. Og bagefter skal Lu prøve min cykel, med hjælm og det hele. Jeg overvejer om det nu går godt, men tænker, at cyklen nok ikke kommer noget til selv om han vælter. Det er altså ikke lige til at køre med så megen vægt på forhjulet, hvis man ikke er vant til det. Det går heldigvis godt, selv om det er på et hængende hår. Også ham får jeg et billede af og kan han så ikke lige få billeder over på sin computer, for han har faktisk en bærbar?
Så alt i alt bliver klokken en del mere end jeg havde tænkt. Så jeg får ikke købt bananer og brød, for der er ingen frugtsælgere ved nordporten, som jeg skal ud af. Det kan jeg købe undervejs, tænker jeg, og så er det ellers afsted på denne fine, fine vej. Det går godt de første 40 km. Så er der endelig dukket en landsbygade op, hvor jeg kan se, der er en forretning. De har noget der minder om hveder. Dem kan jeg leve af indtil jeg finder et sted at spise senere.
Da jeg kommer ud står det klart, at forhjulet er punkteret. Jeg trækker tilbage over hovedvejen og belaver mig på at lappe. Et par mænd følger interesseret med. At jeg har en pumpe med er tilsyneladende overraskendefor dem. Jeg finder hurtigt hullet. Jeg husker alt for tydeligt den lapning der nu har givet efter. Slangen burde have været skiftet. Det er sådan noget med 3 lapper oven i hinanden. Så det bliver slangeskift. En af mændene har været inde og hente et vandfad med vand til at finde hullet med. Det er jo pænt af ham, men jeg er allerede ved at sætte den nye slange på. Vandet er temmelig gult, gad vide, hvad det er. Pis?
Da jeg er klar er jeg ret beskidt, så det ender med, at jeg tager imod tilbuddet om at vaske hænderne i det gule vand. Et stykke tid senere bruger jeg noget af mit dyrebare drikkevand, til at vaske efter med.
Og nu er det filmen knækker, eller rettere vejen. Belægningen er væk. Jeg husker ikke, hvordan det kom. Hele resten af dagen her fra kl.12 står ikke helt klart for mig. Men det begyndte vist med at vejen blev til en hullet mudderpøl i en landsby. Da mudderet holdt op var det støv for resten - af dagen. Jeg mister mit kinesiske kort, som jeg plejer at lægge ind under rygsækken, hvis vægt holder det fast. Men det bliver der bumpet for meget til i dag. Nå jeg skal forhåbentlig snart ud af denne provins og ind i den næste og iøvrigt bare følge G108.
Det næste alvorlige der sker, er at vi skal krydse floden. Vejen er gået ned i flodlejet, fordi der bygges på en ny vej. Og nede i flodlejet er der ingen bro, kun en form for vadested med meget strøm.
Jeg kan ikke køre igennem. Mine fortasker er "lowriders" og vil komme under vand og jeg vil sandsynligvis vælte på et tidspunkt, det er jo hverken asfalt eller sandbund, der er under vandet. Jeg har prøvet det før. Denne kaliber i Bolivia, men der var der ikke hundrevis af lastbiler omkring mig, det er der her.
Da jeg går hen for at inspicere vadestedet lyder der et brag og en kaskade af vand står op i luften og føres med vinden hen over mig. En lastbils bagdæk er eksploderet, der har nok været noget skarpt på bunden.
Jeg tager fortaskerne af foruden støvler og strømper og vader over med dem. Det lyder meget ligetil, men det er det ikke. Jeg skal slås om pladsen med lastbilerne. Vel ovre er det tilbage igen og trække cyklen over. Det går også godt og det føles som lidt af en triumf. En motorcyklist er også nået over og er tilbage for at bære kæresten over på ryggen. Vel ovre lykønsker vi hinanden med opadvendte tommelfingre.
 


Floden skal krydses igen og igen og....

 

Jeg vil ikke gå i detaljer med resten. Det udvikler sig til et mareridt, blot uden mulighed for at vågne op og opdage, det var en drøm. Nej det er virkelighed. Efter at have krydset floden yderligere to gange og vadet gennem flere hundrede meter sø, hver gang på bare fødder, slutter vandpantomimen for denne gang. Der er mange, der er så venlige at fortælle mig, at jeg er sort i hovedet - ja tak, tror du ikke jeg ved det. Ved km 95 håber jeg at støvhelvedet er ovre, og kører ind ved nogle huse og et værksted for at spørge om jeg kan få noget vand at vaske mig i. Først tror jeg de bare skal gøre sig til gode over mig, men der kommer en med et vandfad med vand og et håndklæde, der ikke ser helt rent ud, hvad der er godt det samme. Da jeg - vistnok - er kommet til at se bedre ud, takker jeg mange gange og kører videre. Helvedet fortsætter. Inden længe ser jeg formodentlig ligedan ud igen. Og det bliver ved og dagen er gået og mørket nærmer sig. Først ved km 101 begynder der at være spredte områder med belægning.
Det er så småt blevet mørkt da jeg nærmer mig dagens mål: Huozhou.
Da et lysende neonskilt dukker op og indgangspartiet kunne ligne et hotel, må det prøves. Jeg ender med at tage et værelse til 128RMB. Da jeg ser mig i spejlet ligner jeg en kulminearbejder. Er det kohl det hedder, det kvinder kan finde på at komme under øjnene? Det har jeg meget af, og selv ikke 20 min under bruseren og sæbe og gnubning får det af. Da jeg tørrer øjnene med håndklædet, bliver det sort.
Jeg tror, jeg har forstået, at der også er swimmingpool. I hvert fald skal jeg komme ned i mit "nattøj" når jeg har været i bad. Det viser sig at være sauna, efterfulgt af massage. I noget der virker som en evighed bliver jeg skrubbet og presset og banket sønder og sammen. Smurt ind i velduftende olier og endelig sendt i brusebad igen. Også tandbørstning hører med, den får jeg dog selv lov til at udføre. De er ellers to om det.
Undervejs har jeg selvfølgelig overvejet, hvad disse herligheder beløber sig til rent pengemæssigt for det kan da vist ikke være en del af overnatningen. Havde jeg nu på forhånd spurgt, hvad det kostede, så var det nok blevet sparet væk, men er der noget min krop sikkert har godt af efter sådan en dag, så er det nok det. Det er jo ren tour-de-france!
56 penge, altså omkring 40 kr. For en halv times gennembankning, er det ikke billigt.
Nu vil jeg se dyner, klokken er 23.00.
 
112.72 km
14.41 km/t
7:49:00 tim
28.5 km/t

[FORRIGE]  [NÆSTE]