Møde med Xi'an - og en japansk cyklist


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 22
Onsdag 23.04.08
Xi'an Kl.21.30

Det er hårdt at være på landevejen, men det er sør´me også hårdt at være i byen.
Hvad har jeg brugt dagen til? Ikke noget særligt, synes jeg.
Men jeg har været rundt både indenfor og udenfor bymuren - og byen er STOR.
Jeg har kigget på solbriller, men de var for dyre og sad ikke godt. Jeg har købt bukser - det tog sin tid. Jeg fik dem til at lægge dem op for mig. Fine kinesiske modebukser med gode lommer.
Jeg har været ude og se de otte udødeliges tempel. Der er en velsignet fred i sådanne tempelgårde, når man tænker på det leben der er udenfor.
Så fik jeg endelig hul igennem til PDA´en, så der gik et par timer ialt foran computeren, med at lave backup og arbejde med et billedbehandlingsprogram, så I forhåbentlig snart kan få nogle billeder at se. Men det er der også lidt knas med.
Endelig kørte jeg ud for at få et reservedæk (nemt) og en reserveslange (svært). Kineserne har sådan nogle slanger med autoventil. En MTB-slange med racerventil, kunne kun fås i den anden ende af byen.
 


Traditionel kinesisk arkitektur.... ....ved de 8 udødeliges Tempel

 

Da jeg var på vej derud, blev jeg i tvivl om jeg var kørt for langt. Så er der visse kinesiske ord, der er guld værd: women zai nar? Peg på kortet og spørg, hvor er vi? Det er dog altid godt selv at have en mening om det.
I dette tilfælde peger den unge mand på et sted, hvor det i hvert fald IKKE kan være, eftersom vejen ikke ender i et T, men fortsætter på den anden side. Og har du først standset én kineser, dukker der omgående 3 mere op. De elsker at blande sig i en god diskussion. Og er der én i nærheden, der kan bare 6 ord engelsk, kommer hun også. Efter flere minutters snak og diskussion, kommer de til et resultat. Vi er der, hvor jeg egentlig bare ville have bekræftet at vi var, for jeg var lidt usikker, og så kan jeg godt selv se, hvad vej, der er mest praktisk at køre. Men hjælpsomme DET er de.
Bortset fra én gang. Det er da jeg er helt tæt på målet. Jeg kommer til at sige excuse me, i stedet for duibuqi, og får omgående at vide, at han ikke taler engelsk. Nej, kammerat, men jeg vil sådan set også bare vise dig noget, skrevet på kinesisk. Pigen i den sidste forretning jeg var i, har nemlig skrevet navnet ned på det sted, hvor de har slangen (hun har nemlig ringet til dem). Han ser nødtvungent på det. Det ved han ikke, og taler i øvrigt ikke engelsk. Straks efter får jeg selv øje på den på den anden side af gaden. Hun er kommet til at anbringe den på den forkerte side.
Da jeg efter denne udflugt på et par timer kommer tilbage til mit hostel, bliver jeg tiltalt af en pige, der viser sig at være endnu en universitetsstuderende (i dette tilfælde tidligere) i engelsk, der gerne vil øve sig. Og jeg vil også gerne øve mit kinesiske med en lærer, så vi stor der og snakker, mens det bliver mørkt, og hendes veninde først står og siden sidder på bænken ved busstoppet og ser muggen ud.
Så nu har jeg en middagsaftale i morgen aften kl. 19.00 med Carly.
Da jeg kommer ind på hostel´et er der ikke plads til min cykel på 1. Sal, da der er kommet en japaner på cykel og har taget pladsen. Fra Chengdu, hvor jeg skal til! Det viser sig nu at være Qingdao ovre i nærheden af Japan i stedet for. Men vi får en lang snak om Kina og overnatning og mad og cykler og veje osv. Vi kunne have mødt hinanden på vejen, hvis jeg havde været en dag senere på den, for de sidste 50 km er vores ruter faldet sammen.
Så den bliver 21.40 før jeg får afprøvet min færdigret, jeg købte i Beijing efter Angela´s anvisning. Det er sådan en nudel ret, hvor der kun skal tilsættes kogende vand og 3 små poser, der ligger nede i + en sammenfoldet plastikgaffel, der foldes ud og klikkes sammen. Heldigvis har jeg også et vakuumpakket røget kyllingelår og en Harbin dåseøl jeg købte for længe siden. Ikke noget stort måltid.
Jeg må lige beskrive trafikken her. Det er den, der gør en rolig dag som denne så anstrengende.
Man har altid lov at svinge til højre uanset, om der er rødt eller ej. Man svinger som regel til venstre lige før, der bliver grønt, så man kan nå over inden de ligeud kørende er kommet i gang. Og når først én svinger, følger der altid 2 eller 3 med. Når man som cyklist har stået og ventet for rødt og sætter i gang, skal man dels flette med de højresvingende og samtidig se efter og flette med de venstresvingende forfra. Plus holde styr på de fodgængere, der ikke nåede at komme over inden det skiftede. Og kører man i den afskærmede bane for cykler og biler der skal parkere, skal man tage sig i agt for modkørende cykler og biler, der egentlig skulle køre ovre i den anden side, men af forskellige praktiske grunde har valgt at køre mod køreretningen. Og de værste steder er dem, hvor der også kører busser. De kommer og klemmer en for stoppestedet er altså inde i cykelbanen. Foruden alle de fodgængere, der til trods for at der ER et fortov, har valgt at gå i cykelbanen. Og hvis de alle sammen holdt deres bane! Det gør de tit, og så overhaler man bare højre om, hvis det er mest praktisk. Men ikke altid. Og når først én trækker udad følger alle dem, der er ved at overhale med. Heldigvis. Ellers gik der nogle flere til. Jeg har én gang hørt en mand - ikke råbe - men dog brokke sig over en trafikal grovhed. Ellers tager man det som det kommer, det er jo sådan det fungerer her.
Man bruger ikke hornet meget i byen. Det er faktisk forbudt, men det tages der dog let på - som så meget andet.
Landevejstrafikken - den må I få en anden gang.
Da jeg sidder her ved computeren for at sende denne sidste rapport, er klokken blevet 23.45. Så godnat.

[FORRIGE]  [NÆSTE]