Katastrofe: revnet dæk


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 20
Mandag 21.04.08
Heyang
 
Internet-besøget i går blev endnu en fiasko. Igen har de en form for netværk, der ikke lader min PDA "komme til orde".
Her til morgen har jeg igen svært ved at tage mig sammen. Jeg trænger til hvile, men Xian er også indenfor rækkevidde.
Da jeg kører ned gennem en af gaderne er hele personalet i et butik kaldt sammen ude på fortovet. I betragtning af at forretningen ikke ser stor ud er 50 mennesker en del. Der er peptalk og morgengymnastik. Da jeg standser overfor kan jeg se opmærksomheden lynhurtigt skifte retning. Mod mig.
Jeg kører over en lang bro, der forbinder to sider i plateauet hen over en af disse kløfter. Hvor kløften ikke er for stejl, er der terrasser på siderne. Det er det "rigtige" Kina, synes jeg.
Det er endnu en grå og diset dag og til med koldt.
Efterhånden som jeg kommer frem vokser vinden til hård vind fra vest, dvs. Jeg får den ind fra siden. Jo længere jeg kommer frem jo mere blæser det og jo mere kommer vinden forfra. Øv.
Men så indtræffer der et mirakel, som ikke har noget med vind at gøre, nej der er langt vigtigere ting på spil.
Jeg har netop vinket til to vejarbejdere, da et pfffft. fortæller om en punktering. Det er baghjulet.
Da jeg skal have dækket af ser jeg til min rædsel, at det er ved at revne. Mellem den yderste kanttråd og resten af dækket er der en revne på 2 cm. Det kan kun blive værre. Jeg beslutter at sætte det på igen og så hurtigt som muligt finde et mere roligt sted, hvor jeg kan bytte dæk, så det dårlige kommer frem foran, hvor presset ikke er så stort.
Et temmelig slidt dæk, disse frygtelige strækninger og al den vægt. Der er ikke noget at sige til det. Det skulle gå galt. Men hvorfor lige her - hvorfor ikke om 200 km, når jeg er i Xian?
Jeg får gjort det nødvendige, forsøger om jeg kan sætte en af de lange lapper indeni dækket. Det ser håbløst ud. En ældre mand har set med og siger noget med længere fremme. Men hvor langt. Jeg skal følge ham! Jeg kører uendelig forsigtigt synes jeg, men efter få hundrede meter lyder et nyt pffft...og fordækket er fladt.
Jeg trækker cyklen frem til hvor han står. Vi skal ned i en landsby. Ned gennem "gaden" hvor kørerne står bundet. Ret langt. Jeg tænker om der er et værksted af en slags her. Om de mon kan vulkanisere noget gummi på indensiden af dækket, eller hvad f...
Den gamle forsvinder ind i et hus, mens jeg giver mig til at afmontere forhjulet og lappe slangen.
 


Peptalk for personalet En ven i nøden

 

Lidt efter kommer han ud med noget i den ene hånd. Det er et dæk. Det er et 26 x 1.75 dæk, der passer til min MTB. Det passer i hvert fald ikke til hans cykel og jeg har ikke set en MTB siden Beijing. Har været lidt bekymret for om jeg overhovedet kunne FÅ dæk til den.
Hvad f... er meningen? Hvad sker der lige her?
DET er da et mirakel, der vil noget. Jeg har allerede overvejet hvor jeg skulle hen for at få en bus til Xian og så bliver tingene ordnet på stedet. Jeg ved ikke hvilken dialekt han og de andre, der er kommet til taler, men jeg fatter ikke en lyd. Hvad skal han have for dækket og ulejligheden prøver jeg at spørge. 100? Jeg vil gladelig give 200, hvis det skal være. Det kan vi ikke rigtig finde ud af. Så kommer der en ung mand og så kommer tingene hurtigt på plads. Han skal have 20 RMB = 14 kr.
Og her er det jeg godt kunne have givet ham de 100, fordi han nu har reddet mig i en MEGET kedelig situation, men jeg fornemmer at det nok ikke vil falde i god jord. Nu har han været glad for at kunne hjælpe en stakkels vejfarende og så er den ikke længere. Men prisen på et dæk skal han da have, og det får han så.
Så nu har jeg et, efter hans udsagn, meget bedre kinesisk dæk på mit forhjul, og beder bare til, at det der nu er kommet om bagpå holder til Xian.
Resten af dagen er frygtelig. Jeg slider mig alt for langsomt gennem vinden. Et bryllupsoptog er eneste lyspunkt. Jeg indstiller mig så småt på kun at nå til Dali, så vil der være mere end 100 km tilbage til i morgen, men vinden lægger sig vel?
Det kan man aldrig vide.
 


Jeg troede det var et bryllup - - men det var en begravelse


Da jeg lige før Dali kommer til en trafikkontrol, trænger jeg frygteligt til en pause. Jeg får kun lov at stå et øjeblik. Så kommer en af betjentene, for denne gang er de alle mænd og spørger om jeg ikke skal have lidt varmt vand?
Jo det ville da være dejligt, nu har jeg jo fået købt både krus og te. Så vi går ind i "betjentstuen". Jeg fortæller, hvor jeg har været og hvor jeg skal hen. Det behøver jeg kun en gang, for hver gang der kommer en ny, og det gør der 4-5 gange, skal den første nok fortælle det hele igen. Jeg bliver tilbudt et æble, og hvad gør man så i sådan en situation, hvor man ved man ikke skal spise frugt af den slags. Man tager imod, det er man nødt til. Så må maven komme i anden række.
Da jeg har fået adskillige kopper te og kortet er blevet endevendt lige så mange gange, giver jeg dem hånden til farvel og strider mig ind i Dali. Det er ikke fordi, jeg ikke KAN mere, men her vil jeg kunne finde 3 stjernet overnatning efter min målestok. De to små næste byer, ved jeg ikke rigtig med. Jeg leder efter et binguan - og finder det - efter nogen søgen. Tong Zhou Hotel. For første gang har jeg cyklen på værelset. Det ordnede de så at sige, mens jeg vendte ryggen til. Var ellers oppe og se på værelse på 1.sal og havde accepteret det, men sådan skulle det ikke være.
Der er mange besynderligheder på kinesiske hoteller. Også i denne klasse. Da der ikke er thermokande er der el-kedel, det er set før. Men denne har en ledning på 10 cm og kontakterne sidder midt mellem gulv og bordhøjde, så hvad har de tænkt sig?
I stedet for at tage kedlen med og spørge, løser jeg det selv. En oval papirkurv bliver lagt ned og for en sikkerheds skyld sidder jeg og holder på kedlen til vandet koger.
Endnu en dag med overraskelser.
 
67.44 km
14.67 km/t
4:35:46 tim
38.1 km/t

[FORRIGE]  [NÆSTE]