Blandt kinesiske turister i Kina


[HOME]

1. Beijing 02.04.08

2. Beijing 03.04.08

3. Beijing 04.04.08

4. Beijing 05.04.08

KORT 1 Beijing-Yingxian

5. Beijing-LouCun 06.04.08

6. Lou Cun-YudouCun 07.04.08

7. YudouCun-Laiyuan 08.04.08

8. Laiyuan-Wangzhuang 09.04.08

9. Wangzhuang-Hunyuan 10.04.08

KORT 2 Yingxian-Taiyuan

10. Hunyuan-Dai Xian 11.04.08

11. Dai Xian-Xinzhou 12.04.08

12. Xinzhou-Taiyuan 13.04.08

KORT 3 Taiyuan-Linfen

13. Taiyuan-Pingyao 14.04.08

14. Pingyao 15.04.08

15. PingyaoHuozhou 16.04.08

16. Houzhou-Xiangfen 17.04.08

17. Xiangfen-Hejin 18.04.08

KORT 4 Linfen-Weinan

18. Hejin-Heyang 19.04.08

19. Heyang-Dali 20.04.08 Heyang-Dali

20. Dali-Xi'an 21.04.08

21. Xi'an 22.04.08

22. Xi'an 23.04.08

23. Xi'an 24.04.08

24. Xi'an 25.04.08

KORT 5 Weinan-Hanzhong

25. Xi'an-Mazhao 26.04.08

26. Mazhao-Yangxian 27.04.08

27. Yangxian-Mian Xian 28.04.08

28. Mian Xian-Ningqiang 29.04.08

29. Ningqiang-Guangyuan 30.04.08

KORT 6 Hanzhong-Mianyang

30. Guangyuan-Jianmen Pass 01.05.08

31. Jianmen Pass-Zitong 02.05.08

32. Zitong-Loujiang 03.05.08

33. Luojiang-Chengdu 04.05.08

34. Chengdu 05.05.08

35. Chengdu 06.05.08

36. Chengdu 07.05.08

37. Chengdu 08.05.08

38. Chengdu 09.05.08

KORT 7 Mianyang-Maoxian

39. Chengdu-Dujiangyan 10.05.08

40. Dujiangyan-Miansi 11.05.08

41. Miansi-Maoxian 12.05.08

42. Maoxian 13.05.08

43. Maoxian 14.05.08

44. Maoxian 15.05.08

45. Maoxian 16.05.08

46. Maoxian 17.05.08

47. Maoxian 18.05.08

48. Maoxian-Chengdu 19.05.08

49. Chengdu-Chongqing 20.05.08

50. Chongqing-Wanzhou 21.05.08

51. Yangtze River 22.05.08

52. Yangtze River-Wuhan 23.05.08

53. Wuhan 24.05.08

54. Beijing 25.05.08

55. Beijing 26.05.08

56. Beijing 27.05.08

57. Beijing 28.05.08

58. Beijing 29.05.08

59. Beijing 30.05.08

[FORRIGE]  [NÆSTE]

Rejsebrev 52
Fredag 23.05.08
Et sted på Yangtze
 
Jeg sover fra 22.30 til næsten 6.30 og vækker Burghard som aftalt. Vi spiser morgenmad og snakker. Jeg kunne ikke have fået bedre rejsefælle. Han er fra Kiel og bor i Berlin og jeg i København. Der er ikke meget forskel hverken på forholdene eller vores meninger.
Så skal vi afsted igen, opad floden Jiu Wan. Hvor længe varer det? 2 tim.
Det regner så jeg må tilbage efter cykeljakken. Vi udstyres med redningsveste. Det viser sig at vi skal ned i nogle lange dragehovede kanoer. Der er padler! Men også en motor bag, ganske kraftig. På en strækning skal vi selv padle (motoren kører svagt bagved).
Når frem til et sted, hvor endnu en "biflod" gennem en kløft støder ud i den første. Går op gennem denne nye kløft på en pontonbro. Kløften bliver smallere og smallere. Da den er 3 m bred og 50 m i højden stiger vi op ad trapper. Går på træbelagte jernbroer og gennem en enkelt naturlig gang gennem klippen. Op gennem en tropeagtig regnskov på de næsten lodrette klipper. Som så ofte før er det det uventede, der gør størst indtryk. Det er en enestående natur som man kun kan komme til fra søsiden, og det er muligt at abstrahere fra de 100 kinesiske turister i deres farvestrålende regnslag, som de har købt for 5 yuan og alle deres billeder af dem selv foran seværdighederne. Som sædvanlig rører højderne mig ikke her i naturen, men oppe på 31.etage i Metropolitan Tower... Jeg overvandt mig til at tage et billede ud af et åbent vindue - kun eet!
Vel nede igen bliver vi bænket til en forestilling på en scene ude på floden. De kinesiske højttaleranlæg fejler ikke noget. Lyden der er playback er skærende høj, hvad ellers her i dette støjende land. Der er nok en eller anden form for handling fra den kinesiske historie eller mytologi, men ud over danseoptrinene, får jeg tid til at skrive dagbog. Men jeg spekulerer på, om alle kinesere er blevet høreskadede? Hvordan kan de holde lyden ud?
 


Paraplyer og kulørte regnfrakker Lyden var HØJ På vej tilbage

 

Tilbage igen får vi billetter til bus no.3 når vi når til dæmningen. Denne båd skal ikke ned gennem sluserne, vi skal med bus til Yichang. Øv!
Burghard og jeg er nået at blive rigtig gode venner på disse dage. Det ligger i luften, at vi kommer til at ses igen. I hvert fald har jeg nu et sted at overnatte i Berlin.
Dæmningen er ikke helt glemt, selv om vi ikke skal gennem sluserne. Vi kører først med én bus hen til dæmningen, hvor Three gorges turist Company eller hvad det nu hedder, tager over, og vi kører med en anden bus først til udsigtspunktet. Det er så diset, at man ikke kan se enden af dæmningen, der er 2 km lang og 200 m høj, sådan cirka. Jeg er ikke forvænt med klart vejr, så det gør ikke så meget. Tager et par håbløse billeder.


Billede fra udsigtspunktet ved De 3 kløfters Dæmning Dæmningen selv forsvandt i disen


Så skal vi ned til en bro og over på den anden side, hvorfra vi formodentlig vil kunne se hele dæmningen skråt forfra. Inden vi er der, regner det, og man kan stort set intet se. En gammel mand må være kravlet over hegnet, for han står under sin flade kinesiske stråhat og fisker. Der er bænke med overdækning og vi sidder småsøvnige og nyder Yangtze i regnen.
Hver gang jeg kommer ind i en bus og den "talende megafon", som jeg har døbt guiderne, går i gang, er jeg ved at falde i søvn. Da vi kommer tilbage til den første bus falder jeg i søvn og småsover til Yichang, hvor der er lettere kaos på busstationen. Burghard og jeg skal ikke med samme bus. Vi har jo heller ikke book`et samtidigt. Vi når lige at udveksle tlf.nr. så kører min bus. Tre kvarter efter ringer han. Hans bus var fuld, han kommer først frem en time senere end mig. Jeg kan ikke høre, hvad han siger selv om jeg propper en finger i højre øre og går ned bag i bussen. Men han staver sig igennem en adresse på et hotel vi har talt om fra LP, jeg tror jeg fik de væsentligste dele rigtigt. Under alle omstændigheder skal vi skilles i morgen, men forhåbentlig på en bedre måde.


"Den kværnende gule megafon"


Three Gorges Dam med sine 24 generatorer på hver 700 MW (når den er helt færdig i 2009) ligger i udkanten af bjergene, så inden længe er jeg igen på det flade land. Her er mange af en ny type huse i 2 etager her i Hubei provinsen og jeg ser marker, der er mere end 100 m lange, det er noget nyt.
Da vi kommer til Wuhan, bliver der tvivl om, hvor jeg skal af. Jeg er også selv i tvivl. Wuhan er en sammensmeltning af Hankou, Wuchang og Hanyang og jernbanestationen er iflg. LP i Wuchang, mens hotellet vi har set på ligger nær en anden station i Hankou. Vi stopper og chaufføren vil se min billet. Det bliver han ikke klogere af, for der står bare Wuhan. Jeg har bare tænkt mig at køre mig til endestationen, men da han endelig spørger "Ni yao qu na ge difang?", siger jeg de magiske ord: "Houche zhan" - jernbanestationen. Så er alt tilsyneladende i orden. Der kører vi åbenbart til. Han ville ikke risikere at jeg kørte for langt.
Mens jeg venter på Burghard går jeg over på stationen og med nogle unge kineseres hjælp får jeg købt en billet til Beijing til i morgen aften 21.09. Så er jeg i Beijing omkring kl.6.00 dagen efter. På vej tilbage finder jeg et sted at spise og for at fuldende effektiviteten finder jeg et hotel og er installeret og har fået "Kai shui" - som de kalder det her - varmt vand, da Burghard ringer, at han er der om et øjeblik. Jeg går ned og tager imod ham og senere køber vi et par øl og sidder lidt sammen.

[FORRIGE]  [NÆSTE]